מורה נבוכים למקצוע ההדרכה והלמידה בארגונים

מורה נבוכים למידה והדרכה בארגונים

היוש,
זה אני למידה ארגונית. איך אני מתרגש שאתם מתעניינים בי!

תכל’ס אני מבין למה :) אני מקצוע די לוהט ומבוקש, יש לי עתיד מזהיר, עובדים אצלי אחלה אנשים וואלה לרוב אני הגוד גיי בארגונים. בדרך כלל אני ממש צנוע אבל במגרש הבייתי שלי אני מרשה לעצמי להרים קצת.
רגע לפני שאנחנו צוללים להיכרות עומק, חשוב שתדעו שאני די צעיר. תאריך הלידה הפורמלי שלי בשנות ה-70 (50 שנה זה צעיר לא?!) ובארגונים בארץ אני בכלל סוג של פרגית לעומת העולם. לכן עדיין ניתן לראות אצלי:

  • טייטלים שונים לתפקידים שלפעמים כוללים את אותן המשימות
  • ארגונים שהתפקיד עדיין לא ממוסד בהם
  • הורים שעדיין לא מבינים מה הילדים שלהם עושים אצלי ועוד

הקיצר, אני יודע שזה עשוי לבלבל אתכם אבל בשביל זה יש את limi!

אז ברוכים הבאים למקצוע קסום!
שלכם,
למידה ארגונית

 

חמוד המקצוע הזה, הא?
טוב, אז החלטתם להיכנס לתחום או להתקדם בו ואתם לא סגורים על מה זה ומאיפה להתחיל?
יאללה אנחנו כאן בשבילכם. המאמר הזה נולד אחרי אין ספור שיחות כאלו שיש לי. אז אספתי את השאלות הנפוצות, ריכזתי את התשובות שלי ואני ממש מקווה שזה יעזור.

תפריט

אז מה זה בכלל המקצוע שנקרא “למידה ארגונית”?

אי שם לפני מיליון שנה עבדתי בפלאפון כראש תחום פיתוח הדרכה. להלן שיחה נפוצה מחיי בתקופה הזו:

פלוני: אז מה את עושה?
אני: עובדת בהדרכה בפלאפון
פלוני: וואלה… מה יש להדריך בפלאפון? את בעצם סוג של מורה?
אני אם הייתי במצב רוח סבלני: בחברות כאלו יש למשל נציגי שירות, אז אני בעצם בונה להם את ההכשרה בכניסה לתפקיד. בודקת מה בדיוק הם צריכים ללמוד, כמה זמן כדאי ללמד אותם, איך כדאי ללמד אותם… אח”כ יש מדריכים שלוקחים את כל הדבר הזה שבניתי וגורמים לו לקרות ומלמדים את המקצוע בצורה מסודרת. זה מפעל שלם שצריך בעצם לדייק בו. אז יש מלא הכשרות וקורסים כאלו, יש מלא מדריכים כאלו, מלא פרויקטים ארגוניים כאלה שצריך ללמד עובדים, לתכלל, לפתח, לארגן… זה מה שאני עושה.

אני אם לא הייתה לי סבלנות: כן.   

במחקר התפקיד שלנו מוגדר ככה: “המטרה המרכזית של מחלקות הדרכה בארגונים היא להכשיר, לפתח ולצייד עובדים בידע, מיומנויות ותפיסות לשיפור ביצועי הארגון ולהשגת יעדיו” (Swanson & Holton, 2009)
יש לי כמובן הרבה מה להגיד על ההגדרה הזו אבל בגדול מרבית מיחידות ההדרכה והלמידה בארץ עושות בעיקר את זה.
ב-limi עשינו סקר מקיף על תעשיית הלמידה הארגונית בארץ ואפשר היה לראות בו מס’ תחומים בהם יש עיסוק בולט: הכשרות עובדים לתפקיד, שימור ושיפור ביצועים בתפקיד, אוריינטציה לארגון ולמידה במסגרת פרויקטים ארגוניים.
אנשי מקצוע ההדרכה בארגונים אמונים על יצירה, ניהול בקרה ועוד חלקים של תהליכי למידה ואירועי הדרכה שמצמיחים את הארגון ואת האנשים בו. למה? כי בלי למידה לא תהיה התקדמות. זה בטבע שלנו כבני אדם. בארגונים זה לא תמיד מובן מאליו. אבל הי, מזה אנחנו מתפרנסים :)

איך אנשים מגיעים בכלל למקצוע הזה?

אפשר לסמן מספר “מסלולים” מרכזיים:

  • במקרה – חלק גדול מהאנשים שעוסקים במקצוע היום בארגונים הגיעו לתפקיד די ב”טעות” ו/או צמחו לתפקיד הזה בתוך הארגון בו הם עובדים.
  • צה”ל – תפקידי ההדרכה מפותחים בו מאוד ולרוב כוללים תהליך של הכשרה והסמכה, ככה שמי שהזדמן לו לעסוק בזה בשירות הצבאי בעצם קיבל מקצוע לחיים.
  • במכוון – אנשים שרוצים ומסמנים את המקצוע מראש ואז ילכו ללמוד אותו (תואר / לימודי תעודה), ינסו להגיע לתפקידים הללו בארגון בו הם עובדים או יעשו הסבה אליו. על הציר הזה נרחיב כמובן בהמשך.

אני לדוגמה שילוב של צה”ל ובמכוון. הדרכתי ופיתחתי הדרכה בצבא אבל אחרי שעשיתי סיבוב של תואר ראשון והייתי בעולם החינוך, הלכתי ללמוד בקורס פיתוח הדרכה ומשם הגעתי לפלאפון.

בואו נדבר רגע על שכר ועל שביעות רצון…

בסקר תעשיית הלמידה הארגונית בארץ ראינו ש…

  • 90% מאנשי המקצוע ממש (אבל ממש) מרוצים ממנו.
  • השכר הממוצע במקצוע הוא 15,200 ₪. יש כמובן מנעד שלם והבדלים בין התפקידים.

ההרחבה השלמה בסקר, ממליצה לקרוא!

מה אתם עושים כל היום?

זו שאלה קשה, אפילו קשה מאוד… אבל אנסה לציין את תחומי העשייה המובהקים בתחום ההדרכה והלמידה כמו שאני רואה אותם:

תחום העשייה איך לדוגמה יקרא בארגונים / מודעות דרושים? מה התחום בד”כ כולל? / מה יצוין במודעת דרושים?
ניהול למידה / הדרכה

Managing Learning Programs

מנהל.ת הדרכה / למידה

אחראי.ת הדרכה

מנהל.ת תוכניות למידה

מנהל.ת / מוביל.ת  פרויקטי הדרכה

ניהול כלל תהליכי הלמידה הארגוניים והנגזרות שלהם.

לדוגמה: ניהול תקציב, ניהול ובניית תוכניות למידה ועבודה, ניתוח צרכי למידה ארגוניים, ניהול צוות, ניהול פרויקטים, ניהול כשירויות, הערכת האימפקט של הלמידה הארגונית, פיתוח אסטרטגיית למידה, ניהול תהליכי למידה  ועוד

פיתוח למידה / הדרכה 

Instructional Design

מפתח.ת הדרכה / למידה

מפתח.ת הדרכה / למידה בכיר/ה

מפתח.ת הדרכה / למידה ג’וניור / ג’וניורית

מפתח/ת הדרכה קלאסית

מפתח.ת תוצרי למידה

מפתח.ת תהליכי למידה

תכנון, פיתוח והוצאה לפועל של תהליכי למידה ותוצרי למידה בארגונים, מתהליכי למידה שלמים ועד תוצרים ספציפיים. ניתן לחלק את ההתמחות כאן לשניים:
  1. פיתוח מאקרו – פיתוח תהליכי למידה ברמה רוחבית יותר, הכוללת: ניתוח תפקיד, אבחון צרכי למידה, בחירת פתרונות, פיתוח תהליכי למידה מורכבים / אסטרטגיים, הערכה ומדידת תהליך למידה
  2. פיתוח מיקרו – פיתוח יחידות למידה ותוצרים הכוללים: ניתוח צורך והגדרת מטרות, פיתוח יחידות לימוד פרונטליות ו/או דיגיטליות, תחקור מומחה תוכן, מיפוי תוכן, יצירת רצף למידה ובחירת מתודות, פיתוח תוצרי למידה ועוד
טכנולוגיות למידה

Learning Technologies

מפיק.ה תוצרי למידה

מפתח.ת למידה מתוקשבת / דיגיטלית

מפתח.ת הדרכה מתוקשבת / דיגיטלית

מעצב.ת פדגוגי

תכנון, פיתוח והוצאה לפועל של תוצרי למידה מתוקשבים / דיגיטליים בארגונים, עבודה והפקה על תוכנות ומחוללים ייעודיים כדוגמת סטוריליין ויכולות תכנות בסיסיות, עריכה ועיצוב.

הרבה פעמים התפקיד כולל גם ניהול ו/או עבודה על פלטפורמות לניהול הלמידה בארגון (מערכות LMS) וכולי

הדרכה בפועל

Training Delivery

מדריכ.ה

רכז.ת הדרכה

מטמיע.ה

הדרכה פרונטלית, ניהול הכשרות, ידע מקצועי בתחום מסוים, הדרכת מערכות
ריכוז הדרכה רכז.ת הדרכה

מנהל.ת אדמיניסטרטיבית

ניהול לוגיסטי של צרכי ההדרכה, תהליכי רישום עובדים להדרכות, שיבוצי לו”ז

ותכנון גאנט עבודה, טיפול בתקציב, ניהול משאבי ההדרכה (לדוגמה: כיתות),

עבודה עם ספקים, רכש והזמנות עבודה, הפקת ציוד ועזרי למידה, מענה לשאלות וכולי

הידעת?! בעולם קיים יותר סדר במקצוע, כמו שניתן לראות במודל ATD Competency Model המפרט את הכשירויות והתפקידים בניהול טאלנטים ואנשי למידה בארגונים.

אז חשוב שנבין:

  • פעמים רבות בארגונים, תחום עשייה אחד יכלול לרוב מרכיבי תפקיד מתחומי עשייה חופפים, לדוגמה: מפתח הדרכה שגם ידריך בפועל; מנהל הדרכה שירכז לוגיסטיקה, יטפל בניהול ידע ועוד.
  • ככל שהארגון גדול יותר בד”כ תחומי המומחיות יהיו מופרדים יותר. לדוגמה בארגון של מעל ל-10,000 עובדים נראה תחת יחידת הלמידה הארגונית מנעד רחב של בעלי מקצוע: מנהלי למידה ארגונית, מדריכים, מפיקי למידה דיגיטלית, רכזי הדרכה וכולי ופחות one stop shop.
  • זהו מקצוע בצמיחה ולכן גם לארגונים לא תמיד ברור מה אמור לכלול התפקיד, כלומר, הרבה פעמים לאדם שמבצע אותו יש השפעה גדולה על מה הוא יכלול ואיך זה יראה.
  • החלוקה שהולכת ונעלמת מהשוק היא בין מפתחים “קלאסיים” (יפתחו לרוב תוצרים ותהליכים מסורתיים כגון: סדנאות, שיעורים פרונטליים, קורסים) ל”מתוקשבים / דיגיטליים” – כולם צריכים לדעת גם וגם במינונים משתנים.

אבל איזה דפוסים כן אפשר לראות והם יחסית טבעיים בחפיפה בין תחומי המומחיות?

טבלת מרכיבי תפקיד

אגב, זוכרים שאמרנו שיש טייטלים שונים לתפקידים שלפעמים כוללים את אותן המשימות? אז הגיע הזמן לפרט מה זה אומר.
בסקר המדובר, אחת השאלות ששאלנו מנהלי הדרכה ולמידה היא: “מה הטייטל הרשמי שלך? (כלומר, מה כתוב בחתימת המייל שלך?)”. עכשיו קלטו את זה! מתוך 56 משיבים קיבלנו 36 (!) תשובות שונות ורק 14 ענו “מנהל/ת הדרכה / למידה”.

industry review israel16

מה חשוב לדעת כשרוצים להיכנס למקצוע? (או להתקדם בו)

אז לא הגעתם לתפקידי למידה ארגונית בתוך ארגון שצמחתם בו ולא הייתם אנשי צפ”ה בצבא? הכל טוב…
נתחיל מכמה דברים שחשוב לשים על השולחן.

  • תואר ראשון – תנאי סף כמעט גורף לכניסה למקצוע. בגדול יש ארגונים שירצו רק לראות תואר (כל תואר), יש כאלו שירצו תואר רלוונטי (מדעי החברה ודומיו) ויש כאלו שיהיו מאוד ספציפיים וירצו לראות תואר ראשון בתחום (לדוגמה טכנולוגיות למידה).
  • ניסיון – תנאי נפוץ מאוד הוא ניסיון של לפחות שנה בתחום. נכון, זה קצת מעצבן אבל מאוד מקובל בהרבה מקצועות מבוקשים. בהמשך נתייחס למה אפשר לעשות עם זה.
  • יש אבולוציה – מרבית האנשים מתחילים מריכוז הדרכה / פיתוח הדרכה מיקרו / הפקת תוצרים ורק אז מתקדמים. הגיוני לא?

הידעת?! בגדול ככל שנדרשות יותר שנות ניסיון ודרישות לימוד בתחום, כך סביר שהתפקיד בכיר יותר.  

מה צריך לעשות כדי להיכנס או להתקדם בתפקיד?

  1. תהיו שיפוצניקים – תעבדו על קורות חיים פצצה
    • מיקוד והתאמה – ממליצה בחום למקד את קורות החיים ולשים בפרונט את מה שרלוונטי למשרות שאתם מחפשים. לדוגמה: את בכלל מהנדסת ורוצה לעשות הסבה לפיתוח הדרכה (טרו סטורי) שאפו! יש לך טיפה ניסיון בפיתוח הדרכה? הרצת וחנכת בארגון שאת עובדת בו? אולי פיתוח הדרכות אי שם בצבא? אחלה! שימי את זה בפרונט. בנוסף, מציעה שתתאימו את הקו”ח למשרה הספציפית אליה אתם שולחים.
    • כתיבה ועיצוב – אנחנו אנשי למידה. לתוצרים יש משמעות… זה כרטיס הביקור שלכם. עצבו את קורות החיים שלכם ככה שיהיו מושכים ויזואלית וקריאים. דמיינו שזה עזר למידה.
    • סיפור – כן, זה קטע כזה, קורות החיים מספרים את… קורות החיים. תבדקו שמתואר בהם מסע ההתקדמות שלכם, שמסתכלים עליהם ואומרים “וואלק עשה דרך הבחור” / “פששש אולי אין לה ניסיון אבל רואים שהיא ממש רוצה להשתלב ולעבוד קשה”.

טיפ: תחשבו מה הייתם רוצים שהצד שעובר על קורות החיים יגיד כשהוא מסיים לקרוא אותם. עכשיו תדאגו שהם אשכרה מספרים את הסיפור שיוביל לציטוט הזה.

  1. תהיו אובססיביים ותחפרו על המקצוע
    • דרך מודעות דרושים – קחו בין 5 ל-8 מודעות דרושים (אפשר למצוא מלא כאלו בלוח הדרושים שלנו) ונתחו אותן: מה חוזר על עצמו? האם יש לך מיומנויות נדרשות מהניסיון שלך עד כה? איזה מילים אתם לא מכירים וצריכים ללמוד? וכולי. עכשיו צרו לעצמכם מפת למידה בהתבסס על ניתוח מודעות הדרושים ותלמדו.
    • דרך הקהילה – חדשים כאן? כנסו לקהילת למידה ארגונית בפייסבוק – הקהילה הגדולה והוותיקה במקצוע, בום! (כן, אני הקמתי אותה אז אני בתעופה עצמית קלה :), תענו יפה לשאלות הכניסה (אחרת אנחנו פשוט לא מכניסים לקהילה) ותתחילו לקרוא. אתם בפנים? יופי. הקהילה היא תמונת ראי להמון דברים במקצוע ואפשר ללמוד ממנה המון…  תשתמשו בחלונית החיפוש ותכתבו מילות מפתח שמעניין אותכם לראות מה כתבו עליהם (אנחנו שם מ-2012, תאמינו לי… כתבו עליהם): “הסבה”, “קורס”, “איפה מתחילים”, “אני חדש/ה”, מילים מקצועיות שאתם לא סגורים עליהם וכולי.
  1. תהיו מוכנים!
    • תיק עבודות – בהרבה משרות, בעיקר פיתוח הדרכה, יבקשו לראות תיק עבודות. מה זה תיק עבודות? זה מיני אתר (פאדלט, אתר שהקמת בעצמך בויקס, תיקיה שיתופית בגוגל וכולי) שבו יש דוגמאות לעבודות פיתוח הדרכה שעשיתם. תשקיעו בו! עוד על העניין הזה אפשר למצוא בפרק 11 של הפודקאסט תוכנית למידה (עוד נרחיב עליו) – תיק עבודות למפתח הדרכה משודרג.
    • מבחנים – בהרבה מקומות נהוג לתת מבחן בית בפיתוח הדרכה, כן שמעתם נכון. אתם מקבלים משימה / תדריך קצר ועליכם לפתח עליו הדרכה. למה? כדי לראות איך אתם חושבים, איזה פתרונות אתם מכירים, איך אתם מפתחים הדרכה, מה רמת העיצוב שלכם וכולי. בד”כ זה מבחן בית ונותנים לכם יומיים בערך לשלוח מענה.
      לדוגמה: במוקד שירות שקר כלשהו המנהלים מדווחים על ירידה במכירות. לאחר איתור צרכים גילית ש-90 הנציגים לא כל כך מכירים את המוצר. לפניך מידע על מוצר פרימיום הנמכר במוקד (יצרפו איזה לינק או קובץ מכוער). זמן ההדרכה הנתון הוא מקסימום שעה. כתוב את מתווה ההדרכה אותה יעבירו המנהלים והכן את המצגת עבורה. פשוט תנשמו ותדעו שזה עשוי להגיע. (אגב, לא ליפול כאן וללמד אשכרה על המוצר עצמו. אלא צרו פתרון חכם שיגרום לנציגים ללמוד את המוצר בעצמם, ככה הם גם ילמדו ללמוד ואז המנהלים יתרכזו בזמן המשותף שלהם בתרגול, לדוגמה: משחק או תחרות ידע ואז מרתון מיני סימולציות מכירה של מלאאא שאלות של לקוחות על המוצר).
    • תהיו מוכנים לשלם “שכר לימוד” – השנים הראשונות במקצוע הן קריטיות, לכן השכר הוא עניין שולי יחסית. הרחיבו את צורת ההסתכלות על הצעות עבודה ובחנו האם זה מקום שתוכלו להתפתח בו, ללמוד, שיהפוך אתכם לנינג’ות למידה ארגונית, שיהיה מקפצה לקריירה. כשהתחלתי לעבוד בפלאפון עבדתי דרך חברת ספק ובוא נגיד ששילמו לי פחות מ-7,000 ₪ למשרה מלאה בשנה הראשונה. וואלה, נכון שהיתי תפרנית (עדיין משתמשים במילה הזו חברל’ך?) אבל למדתי כל כך הרבה. גם בשנים הראשונות שלי כפרילנסית הרווחתי ממש (אבל ממש) מעפן אבל הסתכלתי על זה כ”שכר לימוד”.
  1. תהיו… פשוט תהיו
    • פתחו פרופיל בלוח הדרושים של הקהילה – לזה בדיוק הוא נועד! המודעות הרלוונטיות יגיעו אליכם ישירות למייל. מנוי בתשלום (כמה שקלים) נותן לכם יכולת לשלוח מיידית קו”ח, מנוי חינמי נותן אפשרות לשלוח אחרי יומיים. אגב, יש אפשרות לפתוח פרופיל אנונימי וככה תוכלו לחפש בדיסקרטיות.
    • תפיצו את הבשורה – ספרו לכל העולם ואשתו שאתם מחפשים עבודה בתחום, אין לדעת מאין תגיע הישועה.
    • תתחילו לצור קשרים – תגיעו למפגשים, תפנו (בסופר נחמדות ובסבלנות) לאנשים מעניינים / מובילים במקצוע, חפשו אנשים שאתם מכירים שיש להם קשר למשרה שראיתם ובקשו (בסופר נחמדות ובסבלנות) להעביר דרכם קו”ח. בגדול אנשים במקצוע הזה ממש אחלה ודי שמחים לעזור.
    • ורגע מילה אישית – פונים אלי די הרבה חבר’ה בחיפושי משרות או שמחפשים עובדים. זו זכות אדירה ואני ממש שמחה לעזור (אין כמובן שום דמי תיווך וכולי) אז כדי שאוכל לעזור באופן ממוקד שמכבד את הזמן של שני הצדדים:
        • קראו לעומק את המאמר הזה – כל הידע שלי כאן :)
        • עדיין תרצו עזרה? אחלה, פנו אליי דרך המייל הזה [email protected] ולא דרך הפייסבוק / ווטסאפ / יונות דואר וכולי. ההודעות מתפספסות לי ככה.
        • כתבו בצורה תמציתית וממוקדת איך אני יכולה לעזור.
        • תהיו נחמדים וסבלניים, אגיב בהקדם.
  1. תצברו ניסיון
    לא התבלבלתי… קראתם טוב. נכון אמרנו שמרבים המשרות דורשות ניסיון אז אל תרימו ידיים וצרו לכם ניסיון. כזה שיוכל להופיע בקו”ח. איך?
    • מקום העבודה הנוכחי – תבקשו לפתח הדרכה קטנה, תתחילו ללמד אחרים, צרו קשר עם יחידת הלמידה ובקשו להשתלב בפעילויות קיימות.
    • התנדבות – חפשו עמותה או מלכ”ר ותציעו להם לפתח מצגת, סרטון, לומדה… תציעו להם שעות התנדבות בניהול הלמידה… ככה גם תלמדו, גם תצברו ניסיון וגם תעשו משהו טוב.
    • פריסטייל – קחו איזה נושא גנרי כזה שכולם מתחברים אליו ותתרסקו עליו, לדוגמה: הדרכה על איזון בית עבודה – למדו את הנושא וצרו עליו תוצר למידה.
    • תתלבשו על קרוב/ה – יש לכם בן דוד שהוא מנחה סדנאות מידי פעם? סבתא שלכם צריכה להכין פרזנטציה אש לדיון הנהלה הבא (חחח רק לדמיין את זה מצחיק אותי)… הבנתם את הקטע. תעזרו להם. תרשמו אנשים לסדנאות, תכינו לה את המצגת וכולי.
    • גם אצל נאור התוכניסט אפשר למצוא עוד כמה טיפים שווים :)

רוצים לדעת עוד? ניוזלטר ממוקד ולא חופר, על כל מה שחם!


    איפה ואיך לומדים את המקצוע?

    הידעת?! כמעט 50% מאנשי המקצוע כיום מעולם לא למדו אותו בתהליך מסודר!
    אז מצבכם טוב 😊 המצב של המקצוע פחות… לכן למידה פורמלית עשויה להקפיץ אתכם קדימה. היא אחלה יתרון בחיפוש עבודה (לא בהכרח מבטיחה מציאה עבודה!).

    נתחיל מהערוצים הפורמליים

    1. תארים
      • אתם בתחילת הדרך? תשקלו לעשות תואר ראשון בתחום. רוב התארים נוגעים יותר לעולם הלמידה בחינוך, יש את התואר של HIT המתמחה בטכנולוגיות למידה בארגונים ומתחילים להיווצר תארים חדשים נוספים בקריה האקדמית קריית אונו ומכללת רמת גן.
      • וכן, יש גם תואר שני. ב-HIT קיים תואר שני שנותן מענה למקצוע. אפשר גם להתפתח לכיוונים חופפים כמו פיתוח ארגוני, מנהל עסקים וכולי.
    2. קורסים – אז נתחיל בגילוי נאות ברור: אני לא אובייקטיבית. למה?
      1. כי יש לנו קורס דגל ב-limi שהוא הבייבי שלי.
      2. כי אני באמת חיה בתפיסה שיש מקום לכולם, שפע, אור, אהבה ופרפרים… אבל יש לי היסטוריה עם חלק מהמקומות והאנשים שמלמדים את המקצוע ולכן אני לא רוצה להיכנס כאן לפינות בהן אני ממליצה על X ולא על Y.

    תעשו עבודה, תבררו ותראו מה הכי מתאים לכם. סבבה? סבבה. עכשיו נתקדם.

    • אני מאוד מאמינה בקורסים ממוקדים, בתור בוגרת של מספר קורסים כאלו במהלך חיי המקצועיים הם היו עבורי בול בפוני. לכן, אם כבר יש לכם תואר ואתם מחפשים את עקרונות העבודה ואת התכל’ס זה אחלה פתרון.
    • קיימים היום בשוק מספר קורסים בתחום פיתוח ההדרכה והלמידה בארגונים, לדוגמה: יש את של חברת מתודיקה ב-HIT (אני בוגרת של הקורס אי שם במחזור הראשון שלו לפני 14 שנים), יש ב-HR+, המי”ל (שם לימדתי ניהול ופיתוח הדרכה 7.5 שנים) ועוד. טיפ: תמקדו לכם במה אתם צריכים להתחזק מול במה הקורס מתמקד, לדוגמה: למידה דיגיטלית, התנסות בפועל וכולי. 
    • עשינו סקירה ממוקדת של כל ההכשרות הקיימות היום בתחום – שווה לבחון היטב מה עונה לדרישות שלכם. 
    • כמה מילים על קורס למידה ארגונית שלנו ב-limi, בכל זאת אתם כבר כאן :) הקורס פחות מתאים למתחילים בתחום, הוא מיועד לאנשי למידה והדרכה בארגונים שעשו קצת או הרבה דרך. אנחנו לומדים בו ניהול, אסטרטגיות למידה, פיתוח מאקרו, פיתוח מיקרו וכולי. הוא קורס בוטיק מבחינתי, באים בו לעבור תהליך של חידוד תפיסת התפקיד, באים אליו כדי להתאמץ ולעבוד קשה, כדי לקבל פרקטיקה לצד תפיסות ולהיות חלק ממשפחת הבוגרים שלנו.
    • ועוד משהו חשוב ממליצה לעשות את קורס פיתוח למידה אינטראקטיבית באמצעות Storyline של ישראל IL שילמד אתכם את התוכנה המרכזית עליה עובדים מפתחי למידה ארגונית רבים בשוק היום.

    בשוטף / ערוצים בלתי פורמליים / למידה במנות קטנות

    1. פודקאסטים
      • לחבר’ה שמתחילים בתחום (וכמובן גם לאלו שלא) אני ממש ממליצה על הפודקאסט תוכנית למידה של אלירן מאור טריפמן וניצן קורן המהממים. יעשה לכם סדר במושגים ובמקצוע.
      • ועוד קצת תעופה עצמית: פיצוחים הוא פודקאסט שארן גילאור ואנוכי מובילים, אנחנו מראיינים בו אנשים מהתחום, לומדים יחד ועוד.
      • טאפס מנות קטנות של למידה של לילך דונשיק המצוינת שתעזור לכם להתפתח עוד ועוד.
    2. ניוזלטרים / בלוגים
      • מתודיקה – ניוזלטר שנוחת אצלכם בכל יום ראשון, ממוקד, מעניין על למידה ועוד נושאים. עושים תוכן מצויין כבר למעלה מעשור!
      • זיקוקי למידה של שירי דייטש – בלוג אדיר של רעיונות בול בפוני!
      • וכמובן יש את הבלוג של limi – פוסטים קלילים על למידה בארגונים, ואת עולם המאמרים בו ניתן להעמיק במחקרים, כלים ועוד.
    3. קהילות – אז נתחיל בגילוי נאות ברור (כן זו פעם שניה שאני כותבת את זה, לא מדובר בדה ז’ה וו…), אני לא אובייקטיבית. למה? כי יש לנו את קהילת למידה ארגונית שהקמתי אי שם ב-2012 והיא עוד בייבי שלי. חברים בה למעלה מ-13,000 א.נשים, היא הותיקה והגדולה במקצוע ובחוסר צניעות מוחלט אגיד שהיא מעולה. תעשו חיפוש ותראו אם יש עוד קהילות שתורמות לכם בפן המקצועי – אחלה דרך ללמוד כל הזמן.
    4. סדנאות וידאו – ב-limi יצאנו עם סדנאות וידאו ממוקדות לאנשי למידה. סדנת חובה לכל מפתח/ת הדרכה היא איך מפתחים יחידת לימוד? שתיתן לכם את הבסיס הקריטי.

     

    רוצה לבוא להכשרה הבאה שלנו?

    לפרטים נוספים

    דברים שכותבים במודעות דרושים וחשוב שתכירו

    • תסתכלו בתוך הקנקן – חפשו היטב מה כתוב בתיאור המשרה ופחות בטייטל של התפקיד, לדוגמה: אם בטייטל כתוב “מנהל.ת הדרכה” אבל בתיאור מצויין “לנהל תהליכי בקרה” או “לרכז דרישות הדרכה”, כנראה שמדובר יותר בריכוז ופחות בניהול.
    • “היכרות עם סטוריליין” = לא מצופה ממך כנראה לפתח על המחולל בפועל, אבל יש מצב שזה יקרה
    • “הכרות ועבודה עם תוכנות Illustrator, Photoshop, Composica, Storyline, Captivate” = כנראה שהכוונה היא יותר להפקה של תוצרי למידה דיגיטליים גם אם הטייטל הוא לא כזה.
    • “שנה ניסיון” = בד”כ תפקיד שמוכנים לשקול קבלה גם של מתחילים בתחום, לג’וניורים שלום!

    מלא שאלות נוספות ששואלים אותי…

    1. האם יש הבדל בין למידה ארגונית/ פיתוח הדרכה/פיתוח למידה ואם כן מהו?
      בעקרון לא, למידה ארגונית היא השם הכולל של המקצוע, פיתוח הדרכה / למידה זה אחד התפקידים שקיימים בו. הדרכה הוא השם הנפוץ בארגונים אך מבחינה מחקרית ומגמות בעולם אנחנו צריכים לקרוא לו למידה ארגונית (סיפור ארוך :)
    1. מה אפשרויות התעסוקה בתחום?
      בעקרון יש אפשרות לעבוד כשכירים בארגון בינוני / גדול (בד”כ בחברות קטנות לא נראה תפקיד ייעוד של אנשי למידה), כשכירים בחברת ספק שנותנת שירותי פיתוח הדרכה והדרכה לארגונים אחרים, כמו מתודיקה, ג’ון ברייס, לוטם, מעגלים ואנשים, גע-דע, שקד, אקספרטים ועוד ועוד (זה מגניב כי רואים מלאאאא ארגונים מצד שני עובדים פרוייקטלית ולא תמיד על תהליכים ארוכי טווח).  אלו גם בד”כ הארגונים שיתנו יותר צ’אנסים לאנשי למידה מתחילים כי יש להם יכולת לחנוך ולעשות QA לכל מוצר.
      ו… תמיד יש את האפשרות לעבוד כעצמאי בתחום, זה כבר עניין של אופי ורצון.
    1. איך מישהי כמוני ללא ניסיון קודם בתחום, למעט הדרכה קלאסית, יכולה להשתלב במשרה התחלתית?
      מורכב ומאתגר. מצד אחד הביקוש לאנשי למידה גובר, מצד שני זה מה שמוביל לקושי בדריסת רגל ראשונית בתחום כי מחפשים ניסיון. אפשר להתחיל בתפקידים של פיתוח למידה ג’ונייר או ריכוז הדרכה. המחיר: שכר נמוך יותר לתקופה מסוימת (להערכתי מתחיל ב-7,000 ₪ למתחילים ממש). החדשות הטובות: יש חבר’ה שלגמרי הצליח להם.  תחזרו לסעיף מעלה בו נתתי עוד רעיונות.
    1. האם יש קורסים שאתם ממליצים לעשות דרך יודמי או קורסרה שיכולים לקדם אותי לכניסה לתחום?
      יש אבל לצערי הקורסים שאני עשיתי היו די משמימים. אם תמצאו משהו פצצתי עדכנו אותי!
    1. יש תוכנות שכדאי שאלמד כדי להגדיל את הסיכויים של להשתלב בתחום?
      כן: סטוריליין וקצת תוכנות סרטוני אנימציה. אה, חובה לשלוט היטב בפאוור פוינט. הרחבתי למעלה על אפשרויות הלימוד.
    1. מה התכונות מאסט לתפקיד מפתח הדרכה? יצירתיות, חדשנות זה ברור אבל מה עוד…
      אוהב אדם! ברצינות… חייב לדעת לעבוד עם אנשים. בנוסף, סקרנות – אחרת די מהר משתעממים מעוד הדרכה על דו”ח רווח והפסד או טכנאים של קרונות סימנס (טרו סטורי).
    1. על מה מדברים בראיון עבודה? מה ישאלו אותי?
      שאלה יפה! מעבר לשאלות הקלאסיות, ישאלו על פרויקטים שעשית בעבר ולתאר את תהליך העבודה סביבם, בעצם יחפשו לראות עד כמה ואיך הייתה עבודה מתודולוגית. ישאלו על איך אתה ניגש לתהליך של פיתוח הדרכה או ניהול פרויקט כזה וכולי. לניצן ואלירן יש פרק על זה בפודקסט שלהם (פרק 10).

    אז זה מקצוע מתפתח לאללה ולדעתי כזה שממש כיף לעבוד בו.
    מקווה שעזרתי!
    יש עוד דברים שלא עניתי או תשמחו להרחבה? תכתבו ואשתדל לענות מהר ואיכותי.

     

    רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

    רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

    לקבלת התמצית למייל
    ולרישום לניוזלטר של limi

    לקבלת הסקירה למייל
    ולרישום לניוזלטר של limi