סקירת תעשיית הלמידה בארגונים ישראל 2021

נכתב ע”י – מיה אלמקייס, רינתיה ברוכים לוין וד”ר ערן גל.

בסיוע צוות Limi ושות’ – רלי אשכנזי וספיר נמיר
תודה מיוחדת – דנה ארנון-פרי – D POINT ונדין כהן – קליק אנטר

הסקירה נכתבה בחסות elevation סטארט-אפ המתמחה בבניית תוכניות להכשרת עובדים קיימים ולגיוס עובדים חדשים דרך הכשרות.

זהו הסקר המקיף ביותר בארץ שנעשה בתחום זו השנה השלישית, השתתפו בו עשרות ארגונים מכלל המגזרים במשק.
מטרתו להוות כלי עבור הנהלות ואנשי למידה בארגונים, לצורך קבלת החלטות מושכלות שיקדמו את הלמידה כמנוע צמיחה ארגוני.

לקבלת הסקירה המלאה – לחצו כאן

לוובינר חשיפת הסקירה – לחצו כאן

מה כוללת הסקירה

  • תקציר
  • הארגונים המשתתפים
  • יחידות הלמידה הארגונית
    – כמות העובדים
    – תחומי העיסוק
    – מיקום ארגוני
    – מיצוב ארגוני
  • תהליכי עבודה ופתרונות
    – אסטרטגיה
    – תכנית הלמידה הארגונית
    –  חיבור ליעדים ולאסטרטגיה הארגונית
    – פתרונות הלמידה המוצעים בארגון
    – כיווני פעולה עתידיים
  • תקציב ושעות
    – תקציב כלל ארגוני
    – השוואת התקציב לעומת אשתקד
    – תקציב פר עובד/ת
    – שעות למידה פר עובד/ת
  • אנשי הלמידה בארגונים
    – תפקידים
    – הגדרת התפקיד בארגון
    – שכר
    – השכלה
    – שביעות רצון מהמקצוע
  • מה צופן העתיד
  • סיכום

 

תקציר

רקע

נתוני הסקר המרכזיים מצביעים על תנופה בעשייה עם מגמה דומה לזו שהוצגה בשנה שעברה.

יחידות הלמידה הארגונית

  • שלושת תחומי העיסוק המרכזיים, זו השנה השלישית ברציפות הם:
    1. הכשרות עובדים לתפקיד (90%)
    2. שימור ושיפור ביצועים בתפקיד (90%)
    3. אוריינטציה לארגון – Onboarding (90%)
  • העיסוק ב-Reskilling & Upskilling דורג גם השנה במקום ה-11 בלבד. הוא אומנם דורג ב-15% יותר מאשר בסקר הקודם, אך נראה כי העיסוק בתחום זה עדיין לא מהווה צורך מרכזי בשוק הישראלי, זאת בניגוד לתחזיות השוק מסקרים בעולם.
  • 30% מהמשיבים חשים כי הם מייצרי ערך מוסף בארגון (ע”פ מודל הערך המוסף).
  • 39% מהיחידות ממוקמות במשאבי האנוש הארגוני.

תהליכי עבודה ופתרונות

  • לשני שליש (67%) מיחידות הלמידה קיימת אסטרטגיה מוגדרת.
  • זוהי השנה השנייה שנמצא קשר חיובי מובהק בין קיום אסטרטגיית למידה ארגונית, לבין המיצוב הארגוני. וכן, כי ככל שתוכנית הלמידה מחוברת יותר ליעדים ולאסטרטגיה הארגונית כך עולה ההערכה של הארגון את הלמידה כמנוע צמיחה ארגוני.
  • עולה כי 83% מיחידות הלמידה הארגונית בארץ מבצעות אבחון צרכי למידה אחת לשנה.
  • בעוד שרמה 1 במודל קירקפטריק עדיין שולטת ככלי להערכת השפעת הלמידה בארגון, השנה נרשמה עלייה יפה ביישום רמות 3 (66%) ו-4 (49%) וכן בכלים כמו ROV (42%) ובנצ’מארק (29%).
  • מבחינת פתרונות הלמידה המוצעים בארגון, נראה כי הלמידה הדיגיטלית התמקמה בצורה מובהקת בארגונים עם ממוצע כמעט זהה לפתרונות הקלאסיים/ מסורתיים.
  • 17% מהארגונים מדווחים כי במרכז העשייה שלהם לשנת 2022 הם שמים את הלמידה הדיגיטלית ככיוון פעולה עתידי מרכזי. כ-16% מדווחים על חיבור הלמידה לביזנס במוקד העשייה.
  • באופן כללי נראה כי חוסר הקוהרנטיות בתרבות ניהול הלמידה ביחידות הלמידה בארגונים נותר בעינו בהיבטים שונים כגון: ניהול המשאבים, הגדרות תפקידים ותהליכי העבודה.

תקציב ושעות הלמידה בארגונים בישראל

  • יותר מ-70% מהמשיבים אינם מודעים לנתוני התקציב – תקציב למידה ארגונית, תקציב פר עובד.ת וכמות ימי למידה פר עובד.ת. אומנם יש לקחת את הנתונים בערבון מוגבל לאור המדגם הקטן, אך אנו מזהים מגמה מתמשכת ביחס לשנה שעברה, מה שמחזק במידת מה את מהימנות הנתונים.
  • תקציב הלמידה השנתי פר עובד.ת עומד על 1,121₪ (=345$), לעומת ארה”ב בה מדווח כי התקציב השנתי עומד על 1,184$ (=3,843₪). מול בנצ’מרק התקציב העולמי, תקציבי הלמידה בארגונים בישראל נמוכים משמעותית.
  • רק במחצית מהארגונים (49%), האחריות על תקציב הלמידה היא אצל יחידת הלמידה הארגונית באופן בלעדי.
  • 36% מהארגונים מדווחים על עלייה בתקציב ביחס לשנה שעברה. זאת בשונה מהמגמה העולמית המתארת כי מרבית התקציבים דומים לשנה שעברה.

מה למדנו על אנשי הלמידה הארגונית?

  • השכר הממוצע של אנשי הלמידה הארגונית הוא 16,793 ₪ והוא גבוה בכ-1,500 ₪ ביחס לאשתקד.
  • בעוד שאין הגדרה ברורה להשכלה פורמלית בתחום הלמידה – נמצא כי 53% למדו תואר אקדמי רלוונטי, 47% בוגרי לימודי תעודה פנים-ארגוניים ו-42% בוגרי הכשרות בצה”ל. 15% מהמשיבים לא רכשו את המקצוע באף אחת מהאפשרויות הללו, כלומר לא רכשו את המקצוע באופן פורמלי.
  • הנושא שצוין כמטריד ביותר במקצוע הוא מיצוב הלמידה בארגון ובאותו משקל סוגיה זו עלתה כתחזית לתחום בעתיד. הנושאים שצוינו כמשמחים ביותר במקצוע הם משמעות ויצירתיות.
  • ושימו לב לנתון הבא: מעל ל-90% מאנשי הלמידה הארגונית מרוצים מהמקצוע!

מה צופן העתיד?
כמיטב המסורת, בחלק האחרון בסקר שאלנו שאלה פתוחה לגמרי: “לאן לדעתך יתפתח תחום הלמידה הארגונית?” כשהמגמה הבולטות ביותר היא מיצוב הלמידה בארגון ולאחריה למידה היברידית ואג’ילית.

**דגש: הסימון N= מציין את מספר המשיבים על הסקר והוא מצוין בכל נתון רלוונטי.
**מטרת הדוח הינה לייצר תמונת מצב לגבי תחום הלמידה הארגונית בארץ. לא כל הנתונים יצאו מובהקים, במקרים בהם נמצאה מובהקות סטטיסטית היא צוינה.

סיכום

על מוכנות ועתיד
התעשיה בעולם חווה שינויים אדירים. אחד מהתפקידים המרכזיים שלנו הוא לסייע לארגונים ולאנשים במוכנות העתידית, בדגש על תהליכי Reskilling & upskilling. גם השנה יחידות הלמידה בארץ (אולי כתמונת ראי לארגונים בהן הן נמצאות) אינן עוסקות כמעט בכלל במוכנות זו וממנפות את ההזדמנות האדירה הזו. הנתונים הללו צריכים להדאיג אותנו ברמה הלאומית, לטעמנו א.נשי מקצוע שאינם מקדמים את התחום הזה בארגון שלהם אולי אפילו חוטאים למקצוע עצמו. 

על ניהול ודאטה
גם השנה אחוזים גבוהים מאוד מאנשי הלמידה הארגונית אינם יודעים לציין נתונים בסיסיים על המשאבים אותם הם מנהלים, ולמרות השיפור עדיין הערכת האימפקט של הלמידה הארגונית נעשה בכלים מיושנים וחסרי יעילות. ניכר כי עבודת הניהול וההתמקצעות של אנשי הלמידה דורשת חיזוק.

על אסטרטגיה ומיצוב
כמו בסקרים הקודמים, הוכח כי באופן מובהק יש קשר חיובי בין קיום אסטרטגיית למידה ארגונית לבין המיצוב הארגוני והערכת הנהלות ללמידה. מגמת השיפור בתחום הזה ממשיכה, הנתונים מעודדים מאוד ובהחלט מתכתבים עם מגמות עולמיות בתחום הלמידה בארגונים.

על התעצמות וגלובל 
למרות שאנחנו לא מתקדמים בקצב התעצמות המקצוע העולמי (עליה גם בתקציבים, בתקנים וכלי) עדיין הנתונים על העליה בשכר, השקעה בשעות הלמידה ועוד מעידים על התעצמות התחום גם בארגונים בישראל. מגמה שסביר שתישאר איתנו לתקופה הקרובה בשל הצורך הגובר בהשקעה בהון האנושי ובהמשך השלמת המעבר ללמידה היברידית. 

 

מקווים שהסקר יעזור בקבלת החלטות מושכלות עבור הנהלות ואנשי למידה בארגונים,

כדי לקדם את הלמידה כמנוע צמיחה לארגונים ולאנשים.

 

 

מי אנחנו?

limi היא הבית ללמידה ארגונית בישראל.
מקדמים למידה כך שתהווה מנוע צמיחה לארגונים ולאנשים. אנחנו מספקים מענה מקצועי רחב לאנשים העוסקים בתחום ולארגונים ע”י ייעוץ אסטרטגי, הדרכות, הכשרות מקצועיות, מחקר וקהילה. 

 

Elevation הוקמה במטרה לפתור את המחסור בכח אדם מיומן.
החברה מציעה “Academy as a Service” לחברות וארגונים במטרה להכשיר עובדים קיימים (Upskill & Reskill) ולגייס עובדים חדשים דרך הכשרות (Train to Hire). דרך בניית ותפעול האקדמיות הפנים ארגוניות, מייצרת החברה עולם ללא שכר לימוד ודמוקרטיזציה של הידע המתקדם ביותר סביב כישורים טכנולוגיים. לחברה עשרות לקוחות עסקיים בישראל ובאירופה, ומשרדיה ממוקמים בתל אביב ובברלין.

לקבלת התמצית למייל
ולרישום לניוזלטר של limi

לקבלת הסקירה למייל
ולרישום לניוזלטר של limi