למה ואיך להוביל תהליך Reskill בארגון?

נכתב על ידי
גל קול – מנכ”ל אלביישן ישראל
רינתיה ברוכים לוין – מנכ”לית limi 

חשיבות הנושא הזה מדוברת בלי הפסקה ועם זאת, בישראל אנחנו עדיין לא רואים מספיק יוזמות בארגונים.  

אז החלטנו להרים את הכפפה – קבלו את מורה הנבוכים ל- Reskill בארגון. 

לכבוד העניין, כהרגלנו בקודש, חברנו לארגון מוביל בתחום – Elevation מובילה פתרונות אקדמיה פנים ארגונית מותאמות, כדי להכשיר עובדים קיימים לתפקידים נדרשים (Reskill /Upskill) או כדי לגייס טאלנטים באמצעות הכשרות ייעודיות (Train to Hire). בקיצור, בול בפוני לצורך שלנו. אה והם גם פועלים בעוד מדינות בעולם וגם בפרויקטים לאומיים, ככה שיש להם ראיה רוחבית מאוד לנושא. 

התחלנו. 

מה זה אומר?

Reskill = הכשרה מחדש לתפקיד שונה מזה שהעובד/ת החזיק/ה בו בארגון, ע”י רכישת סט כישורים חדשים המרכיבים עיסוק שונה. 

במילים פשוטות: הסבה מקצועית שהצורך בה נובע מהשינויים המהירים בשוק העבודה. 

לדוגמה: מדוור לנהג משאית, מבנקאי פרונטלי לאנליסט, ממנהל ידע למוביל דאטה, ממתכנת קלאסית למפתחת DevOps.

אגב, לשם חידוד ההבדל Upskill הוא עדכון מיומנויות של העובד בתוך תפקיד קיים. כלומר, הרחבה של יכולות כדי שיוכל להשתתף באופן מלא בכלכלה המשתנה במהירות.

מאיפה זה הגיע? 

אי שם ב-2013 התפרסם המאמר “?The Future of Employment: How susceptible are jobs to computerization”  מטעם אוקספורד שטען כי 47% מסך המשרות בארה”ב נמצאות בסכנה בשל כניסת מחשוב וטכנולוגיה וחזה לראשונה כי מקצועות בהם יש אלמנטים בעלי אופי חזרתי יוחלפו ע”י דיגיטציה. המאמר הבולט התווסף למחקרים רבים בתחום ולעבודת העומק של פורום הכלכלה העולמי בכל הנוגע לעתיד שוק העבודה. המחקרים כולם מראים כי שוק העבודה עובר מהפרדיגמה הקלאסית (לומדים > עובדים לרוב באותו המקצוע > פורשים) וממקצועות מוכרים להתנהלות שונה לחלוטין. הגורמים הקריטיים שהביאו (ועדיין מביאים) את השינוי הם אדירים. הטכנולוגיה מתקדמת בקצב שכמותו לא הכרנו, תוחלת החיים עולה משמעותית, הדורות וההתנהלות משתנים, הגלובליזציה מאיצה חיבורים ועוד (להרחבה מומלץ לקרוא את המאמר “עתיד עולם העבודה – סקירת מגמות מרכזיות” של מכון ברוקדייל). 

הגורמים הללו יצרו תזוזה של הלוחות הטקטוניים של שוק העבודה, שביניהם נוצר פער (ממש כמו ברעידת אדמה). לפער הזה יש ביטוי בכמה רבדים, לדוגמה: 

  • האופן שבו ארגונים פועלים – הופך להיות קהילתי ודינמי יותר מהמבנה הארגוני, דרך מקום העבודה הפיזי וכלה במודלי העסקה מגוונים. 
  • מפת המקצועות והמשרות העולמית משתנה – בקצב מהיר מאוד ביחס לעבר מקצועות נעלמים (כמו דוור), מקצועות חדשים נולדים (כמו הנדסת AI ופיתוח אפליקציות), מקצועות בגדילה (כמו סיעוד וטיפול) ומקצועות בהשתנות מסיבית (כמו שיווק וביטוח). 
  • המיומנויות עליהן התפקוד מושתת – גם הן עוברות שינוי בכמה זוויות: מַעבר מהסתכלות של למידה והכשרה בתפיסה של Role Based ל-Skill Based. בנוסף, גם אופן ניהול המיומנויות הופך להיות מורכב יותר ואפילו החלוקה הקלאסית שלהן משתנה ועוברת ממיומנויות קשות ורכות לחלוקה שונה כמו מיומנויות מיינדסט (Agile, Transformation ועוד) power skills (אמפטיה, בינה חברתית ועוד) ו- technical skills(ניתוח דאטה, BI ועוד). 

על גלי המגמה הזו הגיעה הקורנה שהאיצה תהליכים וערבלה אותם, כך שהלוחות הטקטוניים בעצם עדיין בתנועה (ספק אם יתייצבו שוב בעתיד אגב). כולנו מבינים היום שכדי להמשיך לעבוד ולהוביל בשוק עבודה כל כך דינמי ובעולם בו שינוי הוא הדבר הקבוע – על הפערים האלו אנחנו נדרשים לגשר. 

אחת הדרכים המרכזיות של ארגונים לגשר על פער המקצועות והכשירויות היא תהליכי Reskill ו- Upskill.

במאמר הזה נתמקד ב- Reskill בתוך ארגונים, ולא בתהליכי הסבה שנעשים באופן עצמאי או בדחיפת המדינה.   

לצפייה בהקלטת הוובינר – ללחוץ כאן 

לקבלת המאמר המלא ולהרשמה לניוזלטר של limi

רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

לקבלת התמצית למייל
ולרישום לניוזלטר של limi

לקבלת הסקירה למייל
ולרישום לניוזלטר של limi