סקירת תעשיית הלמידה בארגונים ישראל 2023

נכתב ע”י – מיה אלמקייס ורינתיה ברוכים לוין 

בסיוע צוות limi – ספיר נמיר
תודה מיוחדת – דנה ארנון-פרי – D POINT 

זהו הסקר המקיף ביותר בארץ שנעשה בתחום זו השנה הרביעית, השתתפו בו עשרות ארגונים מכלל המגזרים במשק.
מטרתו להוות כלי עבור הנהלות ואנשי למידה בארגונים, לצורך קבלת החלטות מושכלות שיקדמו את הלמידה כמנוע צמיחה ארגוני.

לקבלת הסקירה המלאה ולרישום לניוזלטר של limi



    לצפיה בוובינר הסקירה – לחצו כאן

    מה כוללת הסקירה המלאה

    • תקציר
    • הארגונים המשתתפים
    • יחידות הלמידה הארגונית
      – כמות העובדים
      – תחומי העיסוק
      – מיקום ארגוני
      – מיצוב ארגוני
    • תהליכי עבודה ופתרונות
      – אסטרטגיה
      – תכנית הלמידה הארגונית
      –  חיבור ליעדים ולאסטרטגיה הארגונית
      – פתרונות הלמידה המוצעים בארגון
      – כיווני פעולה עתידיים
    • תקציב ושעות
      – תקציב כלל ארגוני
      – השוואת התקציב לעומת אשתקד
      – תקציב פר עובד/ת
      – שעות למידה פר עובד/ת
    • אנשי הלמידה בארגונים
      – תפקידים
      – הגדרת התפקיד בארגון
      – שכר
      – השכלה
      – שביעות רצון מהמקצוע
    • מה צופן העתיד
    • סיכום

     

    תקציר

    יחידות הלמידה הארגונית

    • שלושת תחומי העיסוק המרכזיים הם:

    דירוג

    תחומי העיסוק

    אחוז הארגונים

    1

    2

    3

    אוריינטציה לארגון/ Onboarding  (2)

    85%

    הכשרות עובדים לתפקיד (1)

    84%

    שימור ושיפור ביצועים בתפקיד (5)

    79%

     

    • העיסוק ב-Reskilling & Upskilling דורג גם השנה במקום ה-9 בלבד. אמנם עלה מקום אחד מהסקר הקודם, אך נראה כי העיסוק בתחום זה עדיין לא מהווה צורך מרכזי בשוק הישראלי, זאת בניגוד לממצאי הסקרים בעולם.
    • 37% מהמשיבים חשים כי הם מייצרי ערך מוסף בארגון (ע”פ מודל הערך המוסף).
    • 55% היחידות הלמידה ממוקמות במשאבי האנוש הארגוני.

    תהליכי עבודה ופתרונות

    • ל-63% מיחידות הלמידה קיימת אסטרטגיה מוגדרת.
    • זוהי השנה הרביעית (!) שנמצא קשר חיובי מובהק בין קיום אסטרטגיית למידה ארגונית, לבין המיצוב הארגוני. וכן, כי ככל שתוכנית הלמידה מחוברת יותר ליעדים ולאסטרטגיה הארגונית כך עולה ההערכה של הארגון את הלמידה כמנוע צמיחה ארגוני.
    • עולה כי 68% מיחידות הלמידה הארגונית בארץ מבצעות אבחון צרכי למידה אחת לשנה ומתחילה תזוזה לכיוון תוכניות חציוניות ואג’יליות יותר.
    • רמה 1 במודל קירקפטריק עדיין שולטת (82%) ככלי להערכת הלמידה בארגון, אבל יש מגמת עליה חיובית במדדי בחינת האימפקט הקריטיים יותר.
    • השנה חלה עליה מדהימה לטובה ונראה כי 50% מיחידות הלמידה מקבלות החלטות על בסיס דאטה.
    • מבחינת פתרונות הלמידה המוצעים בארגון, חזרנו לסורנו כש-50% מהארגונים הצהירו שהם מקיימים למידה פרונטלית קלאסית (עליה של 17%) על חשבון הלמידה ההיברידית שירדה ב-19%.
    • בגזרת פלטפורמות בהם מנגישים למידה אפשר לראות הכל מהכל (פורטל, תיקיות, אתרים ייעודיים, LMS-LXP ועוד) כשה-LMS מראה שליטה יפה בגזרה.

    תקציב ושעות הלמידה בארגונים בישראל

    • תקציב הלמידה השנתי פר עובד.ת עלה מעט ועומד על 1,400 ₪, לעומת ארה”ב בה מדווח כי התקציב השנתי הוא פי 3.8 לערך.
    • גם השנה למעלה מ-50% מהמשיבים לא יודעים נתונים לגבי תקציב הלמידה הארגוני.
    • חלק גדול מהארגונים דיווחו שתקציב הלמידה שלהם נפגע בעקבות המלחמה.
    • זמן הלמידה הפורמלי פר עובד.ת עומד על 64 שעות שנתיות בממוצע, ופעם ראשונה שעקפנו את העולם.

    א.נשי הלמידה הארגונית

    • השכר הממוצע עלה גם השנה ועומד על 19,630 ₪ וכן כן יש פער משמעותי מול העולם גם בשכר אבל… גם השנה השכר עלה בכ-1,500 ₪ בממוצע.
    • מבחינת הכשרה לתפקיד, גם השנה מצאנו שלמעלה מ-50% מא.נשי המקצוע לא למדו אותו באופן מסודר.
    • גם השנה, הנושאים שצוינו כמטרידים ביותר במקצוע הם מיצוב הלמידה בארגון ושמירה על רלוונטיות, והנושאים שצוינו כמשמחים ביותר במקצוע הם משמעות ויצירתיות.
    • ושימו לב לנתון הבא: זוהי השנה הרביעית ברציפות שמעל ל-90% מאנשי הלמידה הארגונית מרוצים מהמקצוע!

    מה צופן העתיד?
    כמיטב המסורת, בחלק האחרון בסקר שאלנו שאלה פתוחה לגמרי: “לאן לדעתך יתפתח תחום הלמידה הארגונית?” שתי התשובות שכמעט היו ראש בראש הוא מיצוב והתפתחות התחום (27%) ושילוב AI בלמידה (25%).  

    **דגש: הסימון N= מציין את מספר המשיבים על הסקר והוא מצוין בכל נתון רלוונטי.

    **מטרת הדוח הינה לייצר תמונת מצב לגבי תחום הלמידה הארגונית בארץ. לא כל הנתונים יצאו מובהקים, במקרים בהם נמצאה מובהקות סטטיסטית היא צוינה.

    סיכום

    משנה לשנה כוחנו עולנו וגם יכולת ההסתכלות הרוחבית שלנו. רגע של תעופה עצמית בעוד 3  2  1… 5 שנים של איסוף דאטה וניתוח שלו על התעשיה מלמדים לא מעט ולכן יכולנו שוב ללמוד מהנתונים 3 תובנות על חלל.

    קצב השינויים המואץ מורגש… מאוד: המלחמה משפיעה על ה-כ-ל, המחאות והרפורמה המשפטית אי שם בגילגול הקודם וכמובן המשבר הכלכלי העולמי.  סימני הטירלול ניכרים על כולנו.

    בדו”ח מגמות הלמידה בארגונים של 2023 אחת המגמות אותן המלצנו לאמץ היא יצירת אקוסיסטם של פיתוח הון האנושי. האתגרים בתחום הם אדירים (השוק יותר דינמי, המיומנויות שזזות, המקצועות ומה לא) ומול האתגרים הללו אנחנו חייבים לעבוד יחד אחרת נתקשה לתת לארגון ולעובדיו את המענים הראויים ולהמשיך ולהוביל שוק. מאוד שמחנו לראות את הזרעים מתחילים לנבוט :)

    ועם כבר דיברנו על דו”ח המגמות כפרה עליו אז הנה עוד מגמה שסימנו לאימוץ אי שם בדו”ח הראשון ובהחלט ניכרת בשטח משתי סיבות מרכזיות: כשהכל מטורלל ודינמי אנחנו חייבים לעלות קומה ולתת מענה אסטרטגי ורחב יותר, בשביל זה צריך? נכון… תשתיות חזקות! וכשחרב ההתייעלות מונפת על כולנו אז מחזקים את השורות פנימה בתוך הבית. מה שמוביל למגמה הזו:  

     

    מקוות שהסקר יעזור בקבלת החלטות מושכלות עבור הנהלות ואנשי למידה בארגונים,

    כדי לקדם את הלמידה כמנוע צמיחה לארגונים ולאנשים.

    רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

    רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

    לקבלת התמצית למייל
    ולרישום לניוזלטר של limi

    לקבלת הסקירה למייל
    ולרישום לניוזלטר של limi