למידה בארגונים וקורונה – תמונת מצב

opportunity

נכתב על ידי ספיר נמיר ורינתיה ברוכים לוין

נגיף הקורונה הביא לפתח ביתנו (פשוטו כמשמעו) בידוד, לחץ, משבר כלכלי, מחסור במזון, מסיכות, רעשנים והמון המון אלכוג’ל. אבל אפשר להסתכל על זה מכיוון נוסף: יש כאן גם הזדמנות. אפילו ראש עירית באר שבע אומר את זה :)

מה במאמר? 

  1. נזק נזק תרדוף – רקע קצרצר
  2. מודל על טכנולוגיה וחיבור ללמידה
  3. וחוסר הוודאות מה איתו? – פוסט מרתק בנושא
  4. מה קורה בארגונים? ביטול, פיצול והמרה
  5. כלים פרקטיים – חצי הבקבוק המלא #הזדמנות
    • כלים לוובינרים
    • פלטפורמות נוספות ללמידה מהבית
    • תכנים ורעיונות רלוונטיים
    • הדרכה לעובדים על עבודה מהבית
    • מענה לימודי גם לילדים ונוער

1. נזק נזק תרדוף

הנחיות החירום מתעדכנות כל הזמן בעקבות התפשטות הקורונה ובאופן כללי שוק העבודה נדרש למענים מהירים וגמישים. לדוגמה כנסים רבים וגדולים בוטלו או נדחו, גם בעולם הלמידה וגם מחוץ לו. עסקים רבים המירו את הכנס הפרונטלי במפגש וירטואלי, כי עדיף כנס וירטואלי מחלומות במגירה (#הזדמנות).

ומה בתחום החינוך?
הפתרון הראשון שעומד בראש כל רשימה של מוסדות החינוך כרגע הוא הלמידה מרחוק, בתצורות כאלה ואחרות (#הזדמנות). לדוגמה מייסדת Century Tech פרייה לחני, החליטה כי היא נותנת גישה חופשית לפלטפורמה שלה ללמידה על ידי AI, כך אפשר לראות מורים, שבעבר התנגדו לכל שינוי טכנולוגי, מלמדים מכורח המציאות דרך מערכת דיגיטלית (#הזדמנות).

2. מודל על טכנולוגיה וחיבור ללמידה

מודל SAMR הוצג על ידי החוקר ד”ר פואנטדורה ב-2006 ועסק במקורו באימפלמנטציה של כלים טכנולוגיים בהכשרה ופדגוגיה ומתאר מעבר משימוש מצומצם בטכנולוגיה למצב בו נוצרת הגדרה מחודשת. לדוגמה מעבר משימוש במדפסת לטובת הגשת מסמכים למעבר להקמת רשת חברתית פנים ארגונית אשר מאפשר החלפה של מאגר המסמכים באוסף של מדריכים מצולמים אותם יוצרים העובדים באופן רציף בעבודתם.

⇓   Substitution– החלפה
⇓   Augmentation– הרחבה
⇓   Modification– שינוי
⇐   Redefinition – הגדרה מחדש

The_SAMR_Model

במקור הוא נועד לבחון את השאלה האם הטכנולוגיה הקיימת משנה, משפרת ומעצימה את הלמידה?
כעת ניתן יהיה לבחון אותו במסגרת אילוצים של המציאות, ההכרח לעבוד וללמד דרך אמצעים טכנולוגיים.

3. וחוסר הוודאות מה איתו?

הנה כלי שיכול לסייע לאנשי מקצוע לנווט במצב של חוסר וודאות שנוצר ע”י הטרנדולוגית עדי יופה:

חדש! מצב קורונה: מפת מגמות! ****************************מצב הקורונה הוא החיבור בין שני דברים שנכפו עלינו: אי וודאות …

פורסם על ידי ‏‎Adi Yoffe, Trend-Forecasting Expert‎‏ ב- יום שני, 9 במרץ 2020

4. מה קורה בארגונים? ביטול, פיצול והמרה

שאלנו השבוע בקהילה וגילינו שבארגונים רבים חלק מההדרכות פשוט בוטלו, פוצלו לקבוצות קטנות או הומרו ללמידה מרחוק. הנה כמה תשובות נבחרות:

  • דוגמאות מארגונים מובילים שהרימו את הכפפה עם מידע נגיש ומסודר לעובדים:
  • על איך באמת אנשי הלמידה הארגונית מתמודדים אפשר לקרוא בפוסט והערות בו
  • שימו לב לדוגמה ולטיפים של טלי גזית אל-בכר, על המרת למידה בעת הזו (רוצים לשמוע עוד טיפים של טלי – הקלטנו איתה פודקאסט!)
  • בסאפיאנס המירו קורס פרונטלי של שבועיים ללמידה מרחוק
  • אחרים סיפרו שהם מכינים את המנהלים לחוסן ומנהיגות בחירום דרך תרחישים בימי למידה – גאוני!
  • באחת מהחברות הגלובליות, כבר בתחילת המגיפה, יצאה הנחיה על עוצר טיסות לא הכרחיות, כך במקום שהמדריך יגיע מגרמניה הלמידה מתקיימת און ליין דרך skytap classroom

5. כלים פרקטיים – חצי הבקבוק המלא #הזדמנות

אז הנה כמה רעיונות לקידום הלמידה גם בימים אלו
ממליצות להתחיל מהפוסט שכתב טל נבו שמספק לנו הבנה כללית של הסיטוציה וכלים לגשת אליה

ריכוז מתעדכן של וובינרים מקצועיים בעולם הלמידה הארגונית ניתן למצוא > כאן 

כלים ללמידה און ליין מרחוק / סינכרונית / Webinar 

ZOOM – מסתמן ככלי הכי חזק ללמידת סנכרונית

  • ZOOM מיועדת לניהול שיחות ועידה / וובינרים בוידאו
  • הנה מדריך פשוט ותמציתי בעברית על עבודה עם הגרסה החינמית
  • מדריך מקיף יותר לעבודה עם ZOOM חינמי ומדריך נוסף פותח ע”י אורה סתר
  • מדריך מקיף להורדה על עבודה עם ZOOM PRO באדיבות ג’אז ורשינין
  • הידעתם שאפשר לייצר Virtual Background מגניב?
  • והנה כמה טיפים שיהפכו אתכם למאסטרים בפגישה-מרחוק עם Zoom שכתב תומי בראב מנהל קהילת supertools il – כלים לעל אנושיות
  • יש לכם עוד שאלות? פתחנו שירשור ייעודי על זה בקהילת למידה ארגונית

Webex

  • סיסקו העלו תכונות חינמיות ל-Webex שלהם, דרכם גם חשבונות חינמיים שיוכלו לנהל פגישות / וובינרים של עד 100 משתתפים
  • מדריך לשימוש בכלי ניתן למצוא כאן 

newrow
כלי ישראלי מבית Kaltura קל ונוח לשימוש

Teams

  • ארן שלנו הכין סרטון ממוקד על יכולות הכלי
  • למדריך על עבודה איתו לחצו כאן
  • לפוסט המתפתח בנושא השימוש בו לחצו כאן 

אז איך להדריך Webinar?

ערוץ המו”פ במכון מופ”ת מעביר הדרכות דיגיטליות בנושא – מומלץ לעקוב

דגשים מתודולוגיים
הנה סיכום טיפים (תודה לניסים קמחי!) מהוובינר בנושא שהרימה חברת QUATRO במיוחד לקהילת “למידה ארגונית”

דגשים טכנים

  • וודאו שהאינטרנט מחובר ויציב, ניתוקים באמצע שיחה זה מבאס
  • השתמשו במצלמה מיקרופון ואוזניות מותאמים למחשב ולא מצלמת הטלפון למשל (אם תקבלו שיחה או הודעה באמצע יהיה מביך), למטיבי הלכת ניתן להשתמש בחצובה
  • מצאו מקום שקט להדריך ולא בחוץ / משרד רועש / ילדים שקופצים לכם על הראש :)
  • דייקו, תתחילו ותסיימו בזמן
  • תתלבשו כאילו הולכים לעבודה – תזכרו מצלמים אתכם!
  • שימו לב לקהל, ועדיף שיהיו עם מצלמות פתוחות כדי לוודא קשב

פלטפורמות דיגיטליות נוספות ללמידה 

  • פליפגריד – וידאו-ים שיתופיים, עם עיצוב ותוספות של אינסטגרם.
  • אפליקציות ללמידה – לדוגמה לימוד אנגלית עסקית.
  • וידאו – כמו שמסבירים ב-WebAcademix
  • Padlet
    • פלטפורמה לניהול לוחות ומסמכים שיתופיים. כמו post stickers אבל אלקטרוני ושיתופי.
    • למדריך לשימוש בו לחצו כאן 
  • whatsapp – כן, קראתם נכון. גם בפלטפורה הזו אפשר ללמוד. איך?
    • תחרויות למידה – חידונים / כתבי חידה / משחקי חשיבה ועוד. הראשון / המקורי ביותר שעונה מנצח. בשביל המתח אפשר אפילו לענות רק בפרטי.
    • תרגול 1 על 1 לדוגמה תרגול שפה – העובד מקליט את עצמו ושולח למדריכה, היא עונה במשוב בהודעה כתובה / בקול. ככה היא יכולה לשמוע אותם מתרגלים בזמן שלה ומתי שנוח לה, הם נהנים מהתרגול והשימוש בטלפון ונפתח שיח בניהם. או למשל על העברת מסרים – העובד מקליט / מלצם את עצמו מדריך או מכין את עצמו לפגישה והמנטור ממשב.
    • אפילו להעביר שיעור שלם בווטסאפ – אפרת מעטוף מציגה איך עושים את זה בסרטון קצר וגם יניב סננס הוציא פוסט בנושא
    • אין לכם כוח לשמור את כולם כאנשי קשר? הנה הסבר קצר איך ליצור קבוצה ולהזמין אליה אנשים
  • עוד כלים ניתן למצוא באתרים:

תכנים ורעיונות נקודתיים לאור המצב

  • מטה קוגניציה – כתבנו על זה מאמר מקיף הנה עוד דרך ללמוד מהקורונה – מטה קוגניציה
  • קהילות – זה הזמן להעיר לחיים קהילות רדומות בארגון, בין אם אתם ב-Teams או בקבוצת פייסבוק סגורה
  • ספרים – כן הדבר הזה מפעם :) הנה לינק לסקירה ממוקדת של ספרי ניהול שיצר עידן בכור
  • הדרכת טקסט + צילום – כמו בדוגמה הזו ובכלל YNET הביאו אותה בכמה רעיונות
  • פודקאסטיםעל ניהול, שיווק, טריקים טכנולגיים ועוד
  • קמפוס ישראלסוף סוף אפשר ללמוד את הדברים שלא הספקנו: ערבית, אקסל, ניהול משא ומתן והי אפילו למידה מבוססת משחקים דיגיטליים.
    שימו לב שיש להם קורסים אפילו לבידוד.
  • שירות התעסוקהמלא קורסים און ליין משיווק ועד אקסל למתקדמים
  • TEDהפלטפורמה המוכרת והאהובה
  • מיפוי יוזמות, מודלים וכלים – ניב מורגנשטרן פתח אקסל שיתופי בו מתעדכנים מודלים וכלים שונים – יוזמה מדהימה!
  • Coronavirus & Learning Projectפרויקט מבית היוצר של אליוט מייסי ו- the Learning CONSORTIUM (עוד לא לגמרי הבנו איך זה עובד, נרשמנו ונעדכן)
  • למידה מהתנסות – על בסיס המצב הזה אפשר לעשות מטה-קוגניציה וללמוד על התמודדות עם מצבי חוסר וודאות, קבלת החלטות ואפילו איזון בית עבודה
  • DIY – הדרכת בשיטת עשה זאת בעצמך, לדוגמה: לבקש מהלומדים לצלם סרטונים קצרים עם טיפים פרקטיים ולארגן את הסרטונים האלו ליו טיוב ארגוני
  • תוכן און ליין – מחפשים המלצות על חברות תוכן שמספקות תוכן אונליין לעובדים שעובדים מהבית בתחומים של פרודוקטיביות, ניהול זמן ותקשורת עסקית? בקהילה שאלו וקיבלו תשובות והנה פוסט בו בעלי עסקים רלוונטים מציעים שירותים ייחודים לארגונים לתוקפת הקורונה
  • ארגון אירועי און ליין – למדריך קצר לחצו כאן
  • למידה מקרבת מרחוק – אלון מלר ביקש אמצעים בעזרתם יוכל לעזור לבני נוער מענה בתחומים שונים מרחוק, הנה כמה אפשרויות יצירתיות שעלו בפוסט: 
    • רשימה של פודקאסטים רלוונטיים לפי תחום ומקצוע
    • לתת לכם להוביל, להקים וולוג דרכו העובדים יעלו תוכן ומסרים.
    • לצעירים שבנינו – תחרות טיקטוק לפי נושא. הסרטון שמקבל הכי הרבה לייקים ותגובות זוכה!
    • תורות – כל אחד מהקבוצה מלמד משהו שהוא מומחה בו לפי הסבב.
    • להקים מאגר ידע – נמצאים גם ככה בבידוד, אפשר לכתוב תוכן על נושא שתמיד עניין אתכם.

הדרכה לעובדים על עבודה מהבית

  • שאלה שעלתה בנושא בקהילה לגבי טיפים בנושא וקיבלה כמה תשובות
  • סקירת ספר על עבודה מהבית שיצר עידן בכור
  • 10 טיפים לעבודה מהבית ע”פ דה מרקר
  • סקירה קצרה של Harvard Business Review
  • המלצות לכלים לעבודה מרחוק – קהילת Supertools IL ריכזה ספרייה לכלים בזמן הסגר שהצוות שלהם ממליץ. הכלים מחולקים ל-4 קטגוריות:
    1.  stay connected: הכלים שאנחנו משתמשים בהם בשביל לתקשר יותר טוב כצוות ולגרום לדברים לקרות.
    2.  stay focused: הכלים שאנחנו משתמשים בשביל להיות מפוקסים בבית, גם אם יש כאן קרנבל של ילדים, טלוויזיה ונוטיפקציות.
    3.  stay smart: איך לנצל את המצב הקיים בשביל ללמוד דברים חדשים, לקרוא ספרים מהר יותר ולהנות מהשתדרגות-סטייל-מטריקס.
    4.  stay healthy: המצב הקיים יכול לגרום להרבה חרדות, לחץ ואפילו דכאונות. הכלים שעוזרים לנו להישאר בריאים, להוקיר תודה, להתאמן ולהתחיל את היום באנרגיה מירבית.

ואולי במאמר שלנו על קריאייטיב בלמידה תקבלו עוד רעיונות.

לסיכום נצטרף לג’וש ברסין שתוהה, האם וירוס הקורונה הגיע אלינו כדי להעביר מסר?
לדעתו מדובר ב#הזדמנות להאט את מהירות העבודה ואת קצב הגידול של הכלכלה של העולם.

והנה סרטון לאלו שכבר מדמיינים את הימים שאחרי הקורנה… בריאות ושמחה אנשים :)

רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

לקבלת התמצית למייל
ולרישום לניוזלטר של limi

לקבלת הסקירה למייל
ולרישום לניוזלטר של limi