L&D Talks 2019 – רשמים מכנס הלמידה הארגונית בבריסל

conference

ד"ר ערן גל
הפקולטה לטכנולוגיות למידה, HIT

ב 24 לאוק' התקיים בפעם ה-9 ברציפות כנס לאנשי למידה בבלגיה. הכנס כולל ערוץ של מרצים בין לאומיים ובמקביל ערוץ של מרצים מקומיים.
בנוסף, מציע סדנאות עומק (3.5 שעות כל אחת) לצד רצף הרצאות קצרות וממוקדות. השנה היה לי העונג לקחת חלק כמרצה ולומד במקביל.

L&D-Talks-2019

תמצית 5 הרצאות מהכנס
*ממליץ מאוד לעקוב אחר כל אחד מהדוברים. כל אחד מומחה בעל שם עולמי בתחומו ומהווה מקור למידה מתמשך בתחום.

  1. מיצוב אנשי למידה מספקים לשותפים עסקיים – Jerome Wargnier, צרפת
  2. עתיד הלמידה הארגונית – Laura Overton, אנגליה
  3. זניחת "החינוך" לטובת למידה – Nick Shackleton-Jones, אנגליה – ההרצאה הטובה ביותר בכנס לדעתי
  4. מדעי ההדרכה – Patti Shank, ארה"ב
  5. המרחב המשתנה של טכנולוגיות למידה לארגונים – ההרצאה שלי (ישראל!)

מיצוב אנשי למידה מספקים לשותפים עסקיים – L&D Performance: From Promise to Proof
Jerome Wargnier, צרפת

מציע (מפציר) שנהפוך מספקי תוכן ליועצי כשירות ""Performance Consultant.
מציין כי אם נמשיך להיות ספקים הטכנולוגיה (AI) תחסל אותנו, היא כבר עושה עבודה טובה לא פחות מאתנו בהיבטים אלו.
כל עוד אנחנו לא מדברים אסטרטגיה עם הנהלה (סמנכ"לים C-suite) אנחנו לא מבצעים את התפקיד המלא שלנו.
ג'רום מציע מודל מורחב על בסיס מודל הערכה של קירקפטאיק + פילפיס הכולל היבטים של הערכת הארגון על התהליך לא רק לקוחות הקצה והמנהלים שלהם.
כמו כן מבקש לחזק אותנו במומחיות שלנו ולעמוד על התהליך המלא והשותפות הכוללת עם הארגון בביצוע תחקיר הצורך, עיצוב הפתרון ואופן היישום שלו.

ממש אהבתי
אנחנו מציעים 3 אפשרויות לפתרון – צריך שילוב של 2 מתוכן אם הבנה של האפשרות שיורדת:

ld-talks-2019-belgium-conference-summary-pic2

עתיד הלמידה הארגונית  The Future of L&D – what role do you need to play?
Laura Overton, אנגליה
לורה המקסימה, כיהנה (עד לאחרונה) כראש גוף המחקר Towards Maturity האמון על ביצוע סקרים ומחקרים בשוק הלמידה הבריטי.
לורה מציגה נתוני מחקר על ההזדמנות להתפתחות משמעותית של מקצועות הלמידה הארגונית בעידן הנוכחי.
נתונים לדוגמה שתומכים בכיוון זה:

  • 80% ממנהלים בכירים מודאגים מחסור כשירויות בארגונים שלהם לעמוד ביעדים עסקיים.
  • מחקר של גרטנר קובע כי שכלול כשירויות מתמיד ומיומנות דיגיטליות יעלו על משקלן של ניסיון ובכירות בארגון עד 2028.

לצד ההזדמנות קיים האיום שאם לא נעשה עבודה מדויקת בארגון מישהו אחר יחליף אותנו. הסיכוי וסיכון היום שווים.
לורה מציינת 6 בסיסים להצלחה שלנו בארגון:

  1. Align with the business – חיבור ליעדים עסקיים
  2. Listen- קשב
  3. Influence – השפעה
  4. Enable – לאפשר (ללמידה להתרחש מתוך ההבנה שרוב הלמידה האפקטיבית מתקיימת מחוץ לגבולות השפעת גוף הלמידה הפועל במודל מסורתי)
  5. Engage – הגברת מעורבות
  6. Improve – שיפור הנמדד בסופו של דבר ביעדים עסקיים

החסמים שלנו בדרך למיצוב והשפעה משמעותית יותר בארגון הם:

  • טכנולוגיה – מחקר מראה שאין טכנולוגיה מסוימת המשפיע ישירות על יעדים עסקיים, הכל נתון בידי ההטמעה ואופן היישום
  • התרבות הארגונית
  • סל הכשירויות שלנו כאנשי למידה

ממש אהבתי
הידעתם?! הביטוי ללמידה מתוקשבת בכל מקום ובכל זמן (Any Time, Any Place, Anywhere) מגיע מפרסומת למרטיני משנות ה-70.

זניחת "החינוך" לטובת למידה
How To Be a Good Lobster: Why You Should Ditch Education and Do Learning Instead
Nick Shackleton-Jones, מחבר הספר How People Learn, ראש חטיבת הלמידה בחברת PA Consulting

הרצאה מרתקת, חובה לכול איש למידה, מרצה מדהים. בקיצור, מומלץ לחוות הרצאה שלו בכל הזדמנות שתצא לכם (הוא מרצה המון בכנסים שלנו בעולם).
הוא מתחיל את ההרצאה בעובדה הפשוטה כי למשתתפים סיכוי קטן מאוד לזכור משהו מהחוויה בשל האופן בו בנויה בהרצאה פרונטלית.
את הסיטואציה הזו הוא משנה ע"י הטחת מרשמלו במשתתפים (כן כן) וכך מתחילה חווית הלמידה עם ניק.


ניק גורס כי למידה היא תהליך טבעי מבוסס על תגובה לגירוי ומשווה בין למידה בין המצב הפחות רצוי ופחות אפקטיבי אותו מכנה "חינוך" Education.

ld-talks-2019-belgium-conference-summary-pic4
הוא מגולל את סיפור הדרך שלנו ללמידה אפקטיבית שעוברת הרבה פעמים בטעות במחוזות "החינוך".
מתחיל מהניסוי המפורסם של Ebbinghaus ועקומת השכחה דרך גדולי הוגי הדעות בעולם החינוך שלא נשענו מן הסתם על מדעי הלמידה ומכאן הנחילו לנו מורשת של תהליכים תקולים בכל הקשור ללמידה אפקטיבית.
מדגיש כי קידוד זיכרון לטווח ארוך מושפע מהרגשות שלנו. מדגים דרך הניסוי המוכר המוכר Test Your Awareness : Whodunnit?,
בין סצנה לסצנה מתחוללים עשרות שינויים. כל אחד מבחין באחרים בהתאם למטען אישי המחובר לתהליך.
ניק והחברה בה עובד מייצרים תהליכי למידה בהתאם למודל אותו מכנים Person Centered Design:

ld-talks-2019-belgium-conference-summary-pic5

ממש אהבתי
כל מילה שאמר פחות או יותר. הנה הטיפ שלו לגבי תכנון למידה כמו לובסטר:

ld-talks-2019-belgium-conference-summary-pic6

מדעי ההדרכהThe Science of Training
Patti Shank

מרצה וותיקה ומוכרת מאוד בתחום פיתוח ההדרכה. ההרצאה שלה עסקה במיסקונספציות (Misconceptions) שאנו כמפתחי הדרכה אימצנו לאורך השנים.
פטי מפצירה על הצמדות למדע ומה שמכונה Evidence Based (נתמך מחקרית).
אזכיר 5 עובדות או הנחות עבודה מוטעות נפוצות בקרב מפתחי הדרכה:

  1. משך הריכוז שלנו בעידן הנוכחי קצר ביותר (שניות בודדות). טענה שמקורה ממחקרי שיווק ויחס לפרסומות. המחקר מדבר על כ-20 דק' ריכוז רצופות בתהליך למידה.
  2. סגנונות למידה. מודל וותיק שכבר הופרך מזמן. קיימות העדפות אבל לא סגנונות למידה אישיים.
  3. לומדים\משתמשים בני הדור הדיגיטלי (Native Digital) לומדים אחרת. גם פה ההנחה לא מוכחת מחקרית. למידה היא תהליך קוגניטיבי שלא השתנה מאות שנים.
  4. למידה חיבת להיות פעילה – Learning by doing. לא כל דבר אפשר לבצע ולא כל דבר ניתן לבצע ללא למידה מקדימה.
  5. טכנולוגיה בהכרח משפרת את תהליך הלמידה. טכנולוגיה יכולה להוות חסם.

אז מה כן לעשות? להיצמד למדע.
פטי מציעה את המקורות הבאים ללמידה כבסיס לפעילות המקצועית בתחום:

  1. The science of training and development what actually works in practice?
  2. Work-learning research – blog
  3. Nielsen Norman Group – research based Usability Experience
  4. Patti Shank blog

המרחב המשתנה של טכנולוגיות למידה לארגונים
ד"ר ערן גל

סקרתי את מרחב טכנולוגיות הלמידה העכשווי דרך שני שיקולים ארגוניים קריטיים שיש לדעתי בתהליך רכש\תכנון טכנולוגיות למידה.

  1. הערך הארגוני-עסקי שהטכנולוגיה תספק (עונה על צורך שמקורו עסקי ולא לימודי)
  2. זווית המשתמש – האם עונה על צרכים, מאפיינים של משתמשי קצה? האם מספק חווית משתמש איכותית? האם מקדם את הארגון בתהליך למידה פתוחה Open Learning?

ההרצאה כללה סקירה של עשרות כלים במגוון תחומים (פיתוח תוכן, חווית למידה בכיתה, ניהול למידה, מיקרו למידה, הדמיה ואחרים).

למצגת המלאה לחצו כאן

מוזמנים לפנות בכל שאלה או רעיון erang@hit.ac.il

 

 

 

דילוג לתוכן