סקירת תעשיית הלמידה בארגונים – ישראל 2019

industry review israel

זהו הסקר המקיף ביותר שנעשה בתחום הלמידה הארגונית בארץ, השתתפו בו למעלה מ-90 ארגונים מכלל המגזרים במשק.
מטרתו להוות כלי עבור הנהלות ואנשי למידה בארגונים, לצורך קבלת החלטות מושכלות שיקדמו את הלמידה כמנוע צמיחה ארגוני. 

הסקירה נכתבה ע"י רינתיה ברוכים לוין ואורית שטיין
בסיוע ד"ר ערן גל וד"ר מיטל אמזלאג מהפקולטה לטכנולוגיות למידה HIT
תודה מיוחדת לפרופ' גילה קורץ מהפקולטה לטכנולוגיות למידה HIT ולספיר נמיר

תוכן עניינים 

תקציר

רקע
בעולם, מסורת סקרי התעשיה בתחום קיימת כבר שנים רבות, בארץ נעשו מספר סקרים בעבר הרחוק וכיום, קיים רק סקר מפתחי הדרכה של HIT – הפקולטה לטכנולוגיות למידה, שבוחן באופן מקצועי את תחום פיתוח ההדרכה. לכן, החלטנו לבצע את סקר תעשיית הלמידה הארגונית הישראלי הראשון. למעלה מ-90 ארגונים לקחו חלק בסקר שלנו (המענה עליו היה לפני פרוץ מגיפת הקורונה). מרבית הארגונים הינם לוקליים וכמעט שליש גלובליים, מתחומי העיסוק הארגוניים המגוונים. הרוב המכריע של הארגונים הם ארגונים גדולים, אשר מונים מאות ואלפי עובדים.
להלן הממצאים המרכזיים.

מה למדנו על יחידת הלמידה הארגונית?
ניתן לראות מס' תחומים בהם יש עיסוק מובהק בתחומים בהם יחידות למידה ארגונית עוסקות:

  • הכשרות עובדים לתפקיד (85%)
  • שימור ושיפור ביצועים בתפקיד (73%)
  • אוריינטציה לארגון (68%)
  • ולמידה במסגרת פרויקטים ארגוניים (65%)

כמו כן, מבחינת שיוך ארגוני, למעלה מחצי מהיחידות ממוקמות תחת במשאבי האנוש / HR הארגוני.

מה התקציב ושעות הלמידה בארגונים בישראל? 

תקציב שנתי פר עובד/ת שעות למידה פורמליות פר עובד/ת בשנה
ישראל (N=39) בעולם ישראל (N=70) בעולם
377$ =

1,327 ₪ ~

1,292$ =

4,400 ₪ ~

32 שעות =

4 ימי עבודה ~

38 שעות  =

4.5 ימי עבודה ~

  • לעומת העולם (בדגש על ארה"ב), המצב בישראל די עגום. מול בנצ'מרק התקציב העולמי, תקציבי הלמידה בארגונים בישראל נמוכים ב- 60%! גם מבחינת זמן הלמידה פר עובד/ת אנחנו מפגרים בהשקעה של חצי יום פחות לעומת העולם.
  • נתון מדהים הוא שמתוך כלל המשתתפים בסקר, למעלה מ-30% אינם יודעים מהו תקציב הלמידה הארגונית ולמעלה מ-60% אינם יודעים מה תקציב הלמידה השנתי פר עובד/ת.
  • באופן גס ניתן להגיד כי תקציב הלמידה הממוצע בארגונים הוא 5.5M ₪ (N=63) ורק 20% מהארגונים ציינו כי התקציב ירד ב-2020 לקראת 2019.

 מה למדנו על אנשי הלמידה הארגונית?

  • מתוך 56 משיבים שענו שהם מנהלי למידה ארגונית, קיבלנו 36 (!) תשובות שונות לשאלה "מה הטייטל הרשמי שלך בארגון?".
  • ניתן לומר כי השכר הממוצע של אנשי הלמידה הארגונית הוא 15,200 ₪ (N=85), כאשר קיימים הבדלים מובהקים בין התפקידים ואף בין המגזרים.
  • כמעט ממחצית מהעוסקים במקצוע, נכון לעכשיו, מעולם לא למדו אותו בצורה פורמלית.
  • ושימו לב לנתון הבא: מעל ל-90% מאנשי הלמידה הארגונית מרוצים מהמקצוע!

מה צופן העתיד?
בחלק האחרון בסקר שאלנו שאלה פתוחה לגמרי: "לאן לדעתך יתפתח תחום הלמידה הארגונית?".
שלושת המגמות הבולטות ביותר בתשובות היו: התעצמות הלמידה דיגיטלית, התגברות הלמידה העצמאית ומיצוב ארגוני גבוה יותר. מגמה בולטת נוספת היא חיבורים לתחומים מקצועיים שונים בארגון (משאבי אנוש, פיתוח ארגוני ועוד).   

דגש: הסימון N= מציין את מספר המשיבים על הסקר ונציין אותו בכל נתון רלוונטי

רוצה לבוא להכשרה הבאה שלנו?

לפרטים נוספים

הארגונים המשתתפים

92 ארגונים השתתפו בסקר, מרבית הארגונים שהשתתפו בסקר הם ישראלים-לוקליים.

industry review israel1תחומי העיסוק הארגוניים מגוונים: היי-טק/ביו-טק, מגזר חברתי, ציבורי, מלכ"ר/עמותה, ביטוח, קמעונאות, בריאות, ביטחון ועוד.

industry review israel2גם גודל הארגונים של המשיבים, בהיבט כמות העובדים, הינו מגוון מאוד. להלן פילוח הארגונים המשיבים וגודלם:

קטנים עד 500 עובדים 35% מהמשתתפים
בינוניים בין 501 ל- 5,000 עובדים 39% מהמשתתפים
גדולים מעל 5,001 26% מהמשתתפים

industry review israel3המשתתפים בסקר הגיעו מתפקידים שונים, אך מרביתם בתפקיד ניהולי.

industry review israel4

יחידות הלמידה הארגונית

בכל ארגון כמעט קיימת פונקציה המטפלת בלמידה הארגונית, בחלק זה נלמד אודות היחידות הללו.

כמות העובדים ביחידת הלמידה הארגונית
באופן גורף ניתן ללמוד מהנתונים כי ככל שהארגון גדול יותר, יותר עובדים עוסקים בלמידה ארגונית.
בנוסף, מעל 30% מיחידות הלמידה הארגונית בישראל מונות מעל ל-20 עובדים.
לא נמצאה הלימה בין תחום העיסוק הארגוני לבין כמות העובדים ביחידת הלמידה הארגונית.

industry review israel5 תחומי העיסוק של יחידות הלמידה הארגונית
יחידות הלמידה הארגונית עוסקות בנושאים רבים ומגוונים.
ניתן לראות מס' תחומים בהם יש עיסוק בולט: הכשרות עובדים לתפקיד (85%), שימור ושיפור ביצועים בתפקיד (73%), אוריינטציה לארגון (68%) ולמידה במסגרת פרויקטים ארגוניים (65%).

מעל ל-50% העידו כי הם עוסקים (בנוסף ללמידה ארגונית) גם בפיתוח ארגוני וניהול ידע. תחומים אלו משיקים מאוד לעולם הלמידה, אך עבורם נדרשת התמחות ייעודית (בדומה לתקשורת פנים ארגונית ש-28% מהיחידות העידו כי עוסקים בה).

industry review israel8בנוסף, ניתן לראות כי המגמה המרכזית של השנים האחרונות (בעקבות הפריצה של מודל 70:20:10 לעולמנו ומחקרים נוספים) החלה לחלחל לארגונים בישראל: כמעט 50% העידו כי הם אחראים גם על למידה בסביבת העבודה השוטפת. מאידך, למעלה מ-50% מהארגונים עדיין לא מיישמים את המגמה ואינם לוקחים חלק בלמידה.
מגמה נוספת לה ניתן לראות ביטוי היא העיסוק בהסבות ו- upskilling. השינויים אותם חווה שוק התעסוקה מחייבים הנהלות, עובדים ואנשי למידה כאחד לעסוק ב- Reskilling & upskilling.  כ-37% העידו כי זה אחד מתחומי העיסוק של היחידה, אנו צופים כי מגמה זו תלך ותגבר.
ניתן ללמוד שהשוק הלמידה הארגונית הישראלי נמצא עמוק בקלאסיקה ההדרכתית ועדיין לא ביצע שדרוג לעולם הלמידה השוטפת בסביבת העבודה וללמידה הנותנת מענה לצרכי השוק העולמי ב-Reskilling & upskilling.

מיקום ארגוני
למעלה מחצי מיחידות הלמידה ממוקמות תחת משאבי אנוש בארגונים שלהן. יש לציין שאם מוציאים מנתונים אלו את המגזר הבטחוני (שב"ס, משטרה, צה"ל וכולי), בהם באופן מסורתי אגפי ההדרכה מופרדים ממשאבי אנוש, המספר יעלה.

industry review israel6

מיצוב ארגוני
באופן כללי ניתן לראות כי יותר מ-1/3 מיחידות הלמידה נמצאות עדיין בתפקידן ההדרכתי הקלאסי. הנתון המעודד ביותר שניתן היה לראות הוא כי רק 2% העידו כי הם "לוקחי הזמנה" ע"פ מודל הערך המוסף.

industry review israel7בניגוד לציפיות שלנו, לא נמצאה הלימה בין מייצרי ערך מוסף לנתונים אחרים (תקציב, השכלה, גודל הארגון וכולי).

רוצה לבוא להכשרה הבאה שלנו?

לפרטים נוספים

תקציב ושעות למידה

תקציב כלל ארגוני
בפעם הראשונה ניתן לנתח את תקציבי הלמידה הארגונית בישראל באופן מהימן ומקיף. הנתונים בחלק זה מלמדים אותנו רבות על המקצוע והתחום בארגונים. לדוגמה, נתון מדהים הוא שלמעלה מ-30% אינם יודעים מהו תקציב הלמידה הארגונית! מעבר לכך, התפלגות התקציב מגוונת מאוד.
סה"כ תעשיית הלמידה בישראל מגלגלת מאות מיליוני שקלים בשנה ובאופן גס ניתן להגיד כי תקציב הלמידה הממוצע בארגונים הוא 5.5M ש"ח (N=65).

industry review israel9ממצאים נוספים שעלו מהניתוח העלו כ:

  • לא ניתן היה למצוא קשר מובהק בין כמות שעות הלמידה או כמות העובדים בארגון לבין גודל התקציב.
  • ארגונים שציינו כי תקציב הלמידה הינו מעל 10M ₪ הם ארגונים גדולים מאוד (אלפי עובדים) השייכים בעיקר למגזר הביטחוני. יחידות הלמידה שלהם גדולות מאוד (מעל 30 עובדים) והן יושבות באופן ישיר תחת הנהלה (ולא תחת משאבי אנוש). בנוסף, חלק נכבד מעשייתן הוא הכשרות לתפקיד והדרכות רגולציה.

industry review israel10

השוואת התקציב לעומת אשתקד
מרבית הארגונים ציינו כי התקציב דומה / עלה ביחס ל-2019 ורק 20% מהארגונים ציינו כי התקציב ירד.
בעולם הנתונים שונים מאוד:  42% ציינו כי עלה, נשאר דומה 46% ורק 12% ציינו כי ירד. פערים משמעותיים מאוד.
ממצאים שעלו מהניתוח הראו שמרבית הארגונים שציינו כי התקציב שלהם ירד, הם ארגונים המונים בין 1,000 ל-5,000 עובדים, לעומת זאת מרבית הארגונים שציינו כי התקציב שלהם עלה הם ארגונים המונים בין 500 ל-1,000 עובדים.

industry review israel11 תקציב פר עובד/ת
בחלוקת התקציב פר עובד/ת ניתן לראות התפלגות גדולה מאוד.
גם כאן עולה נתון מדהים: למעלה מ-60% אינם יודעים מהו תקציב הלמידה פר עובד/ת!

industry review israel12הידעת? קיבלנו תשובה אחת בה תקציב הלמידה פר עובד/ת הוא 14,000 ₪ (מדובר ביחידת למידה ארגונית היושבת באופן ישיר תחת יחידת הליבה בארגון בטחוני, אולי זה מסביר את הפער). להוציא הנתון הנ"ל (שחרג באופן משמעותי מיתר התשובות) ממוצע ההשקעה התקציבית פר עובד/ת עומד על 1,327 ₪. תקציב הנמוך ב-60% מהנתון העולמי (בדגש על ארה"ב) המדבר על 4,400 ₪!

industry review israel13

ממצאים נוספים שעלו מניתוח נתוני התקציב הם:

  • תקציב הלמידה הארגונית גבוה יותר באופן מובהק כאשר יחידת ההדרכה ממוקמת תחת יחידות הליבה, לעומת מצב בו היחידה ממוקמת ישירות תחת ההנהלה הבכירה.
  • בנוסף, קיים קשר חיובי בין מספר העובדים בתחום הלמידה הארגונית לבין תקציב הלמידה הארגוני. כלומר, ככל שיש יותר עובדים ביחידה כך תקציבה גדול יותר.

שעות למידה פר עובד/ת
שימו לב שמדובר בנתון טריקי מאוד שכן אין קשר מוכח בין כמות שעות הלימוד לבין האימפקט החיובי שיוצרת הלמידה. בנוסף, אנחנו יודעים (הודות למחקרים מהם פותח מודל 70:20:10 ועוד) כי חלק גדול מהלמידה מתרחש בסביבת העבודה באופן בלתי פורמלי לרוב ללא התערבות של אנשי הלמידה הארגונית.
עם זאת ניתן ללמוד מסקרים ומחקרים כי 40% מהעובדים שלא מקבלים הדרכה בשנתם הראשונה מבקשים לעזוב (מקור) וכי 70% מהעובדים מציינים למידה וההתפתחות כגורם קריטי להישארות בארגון (מקור). בנוסף, מוכח מחקרית כי ארגונים המשקיעים תקציבים וזמן למידה פורמלי מגיעים לתוצאות עסקיות טובות יותר. לכן, זהו נתון עם השפעה שאנחנו ממליצים להסתכל עליו בצורה מושכלת.

industry review israel14גם כאן ניתן לראות כי למעלה מ-20% אינם יודעים כמה זמן למידה פורמלי מושקע פר עובד/ת.
באופן גס ניתן להגיד כי ממוצע שעות הלמידה הפורמלית פר עובד/ת בארגונים בישראל הוא 32 שעות, שהם 4 ימי עבודה לערך. גם בנתון זה אנחנו בפיגור של חצי יום לפחות מול העולם (הנתון העולמי הוא 38 שעות).
לא מצאנו הלימה בין זמן הלמידה לבין נתונים אחרים, פרט לכך: למעלה מ-60% מהארגונים המשקיעים עד יום למידה בעובד/ת (= 8 שעות עבודה) העידו כי הם עוסקים בהדרכות רגולציה בין יתר עיסוקיהם.

industry review israel15

רוצים להיות מעודכנים? לחצו כאן והרשמו לניוזלטר!

רוצים לדעת עוד? ניוזלטר ממוקד ולא חופר, על כל מה שחם!


אנשי הלמידה בארגונים

המשתתפים בסקר הגיעו מתפקידים שונים, אך מרביתם בתפקיד ניהולי.

הגדרת התפקיד בארגון
מניתוח מעמיק של המענה לשאלה: "מה הטייטל הרשמי שלך? (כלומר, מה כתוב בחתימת המייל שלך?)" ניתן ללמוד מס' דברים מעניינים:

  • 43% מתוך כלל המשיבים משתמשים במינוח "הדרכה" בטייטל לעומת 23% "למידה". היתר באנגלית (15%) או שמופיעים מושגים/ביטויים אחרים כגון: פיתוח ארגוני (10%), ידע , הטמעה, הכשרות ועוד.
  • מתוך 56 משיבים שענו "מנהל/ת הדרכה / למידה" קיבלנו 36 (!) תשובות שונות (רק 14 ענו "מנהל/ת הדרכה / למידה").

industry review israel16

שכר
ניתן לומר באופן גס כי השכר הממוצע של אנשי הלמידה הארגונית הוא 15,200 ₪ (אגב זה גם החציון), נתון מעודד יחסית לשכר הממוצע במשק ב-2019 (לפני מגיפת הקורונה) שעמד על 10,784 ₪.  

השכר אחוז המשיבים
עד 10K ₪ 28%
13K ₪ ~ 19%
15K ₪ ~ 14%
17K ₪ ~ 11%
20K ₪ ~ 14%
מעל 22K ₪ 14%

מספר ממצאים מעניינים שגילינו:

  • קיים קשר חיובי בין מספר העובדים בתחום הלמידה הארגונית לבין גובה שכרם.
  • יש הבדל מובהק בין הגדרת התפקיד לבין שכר כפי שמיד תוכלו לראות.

industry review israel17אצל המנהלים והמנהלות השכר גם מגוון אך ניתן לראות כי 52% משתכרים מעל 17,000 ₪.

industry review israel18בקרב המפתחים הנתונים מצביעים על שכר ממוצע של 12,000 ₪ לערך (שימו לב כי מס' המשבים כאן קטן ביחס לכלל המשיבים על הסקר).

industry review israel19בקרב רכזי ההדרכה ניתן לראות כי השכר הממוצע הוא 11,000 ₪ לערך (שימו לב כי מס' המשבים כאן קטן ביחס לכלל המשיבים על הסקר, N=11).

industry review israel20

השכלה
באופן מפתיע או שבעצם לא, מדובר במקצוע בו כמעט ממחצית העוסקים בו, נכון לעכשיו, מעולם לא למדו אותו בצורה פורמלית.

industry review israel21

שביעות רצון מהמקצוע
שימו לב לנתון הבא: מעל ל-90% מאנשי הלמידה הארגונית מרוצים מהמקצוע!

industry review israel22

רוצה לבוא להכשרה הבאה שלנו?

לפרטים נוספים

מה צופן העתיד

בחלק האחרון בסקר שאלנו שאלה פתוחה לגמרי: "לאן לדעתך יתפתח תחום הלמידה הארגונית?".
קיבלנו למעלה מ-90 תשובות מרתקות, להלן הממצאים (מרביתם עולים בקנה אחד עם סקר מפתחי ההדרכה 2019). שלושת המגמות הבולטות ביותר: התעצמות הלמידה דיגיטלית, התגברות הלמידה העצמאית ומיצוב ארגוני גבוה יותר.
שתי המגמות המרכזיות דנות באופן בו אנחנו מנגישים למידה. למידה דיגיטלית היא הבולטת ביותר וניתנו עליה כמה דגשים בתוכה, לא מעט ציינו את תחום הלמידה בווידאו באופן ייחודי.
המגמה השנייה שבלטה, היא התגברות הלמידה העצמאית והפרסונלית, למידה אותה מוביל הלומד / עובד בהתאם לצרכיו ובאופן יזום. שתי מגמות אלו מתכתבות גם עם המגמות העולמיות.
המגמה השלישית שבלטה היא ההערכה כי תחום הלמידה הארגונית ישפר את המיצוב באופן שלו בארגונים בעתיד. ציטוטים כגון: "הלמידה תהפוך להיות תחום ליבה בכל ארגון" או "זה יהיה משהו שהוא לא nice to have אלא צורך ממשי שארגון שלא ישכיל להרחיב אותו ברמת המשאבים והחיבור שלו למטרות הארגוניות- יפסיד" ו"ההשפעה של למידה על ביצועי הארגון תגדל ויהיה בה צורך שרק ילך ויעלה" חזרו על עצמם בתצורות שונות.

industry review israel23חיבור לתחומים נוספים
מגמה חשובה זו מתכתבת באופן ישיר עם מגמות עולמיות במקצוע, אותן ניתן לראות במודל הכשירות המקצועי הפורסם השנה ה-ATD. מספר משיבים הוסיפו את נושא חיבור המנהלים ללמידה ארגונית, ממש כהכשרת חובה בתוכניות פיתוח מנהלים. בנוסף, היו כאלו שציינו כי חיבור הלמידה לביצועים ארגוניים ומדידים היא בגדר חובה ויש להתקדם לשם במהרה.
שני תחומים עלו בתשובות כתחומים איתם הממשק יגבר: פיתוח ארגוני ומשאבי אנוש. בפיתוח ארגונים עלו שני דגשים: טשטוש הגבולות בין פיתוח ארגוני ללמידה, והצורך של אנשי הלמידה לשפר את מיומנויות הייעוץ שלהם. בתחום משאבי האנוש עלו דגשים בעניין ההשפעה הגוברת של למידה ארגונית על ניהול קריירה, העצמת העובדים ושימורם.

ניתוח ע"פ מגזרים

מראש נסייג את מהימנותן המלאה של הנתונים בחלק זה שכן, כמות המשיבים היא קטנה מאוד ביחס לסקר הכללי. עם זאת, ניתן לראות מהממצאים כי יש מגמות המאפיינות מגזרים שונים במשק וכדאי ללמוד מהן.

מגזר ההי-טק וביו-טק

  • הארגונים שהשתתפו:
    ← מנו כמות עובדים מגוונת מאוד: קטנים, בינוניים וגדולים.
    ← 79% הם ארגונים גלובליים ורק 21% לוקליים.

industry review israel24

  • יחידות הלמידה הארגונית:
    ← ניתן ללמוד כי 50% עוסקים ב-Reskilling & upskilling, 50% ציינו כי הם מייצרי ערך מוסף בארגון (אין הלימה בין שני הנושאים).
    ← כמות העובדים בתחום (במחלקת ההדרכה ו/או בארגון בכלל) מגוונת מאוד וב-3 ארגונים (מתוך 4) המונים מעל 10,000 עובדים ניתן לראות כי יחידות הלמידה הארגונית מונות מעל 30 עובדים.
כמות העובדים בתחום הלמידה הארגונית כמות משיבים
בין 2 ל-5 5
6-10 2
11-20 3
מעל 30 4
  • תקציב ושעות הלמידה:
    ← רק 20% לערך ציינו כי תקציב הלמידה עלה.
    ← מעל ל-50% ציינו כי אינם יודעים מה תקציב הלמידה ומעל ל-85% ציינו כי אינם יודעים מה התקציב פר עובד/ת.
תקציב הלמידה הארגוני כמות המשיבים
בין 100K ל-300K ש"ח 2
בין 5 ל-10 מיליון ש"ח 2
בין 500K למיליון ש"ח 2
לא יודע.ת 8
  • גם את שעות הלמידה היה קושי לנתח שכן 35% ציינו כי אינם יודעים וע"פ יתר התשובות ניתן ללמוד כי יש התפלגות גדולה. כך שלא ניתן היה לנתח את משאבי הלמידה במגזר זה לעומק.
שעות למידה פורמלית פר עובד/ת כמות משיבים
לא יודע.ת 5
עד 4 (חצי יום לערך) 3
בין 5 ל-8 (יום לערך) 1
בין 9 ל-16 (עד יומיים) 2
בין 17 ל-24 (עד 3 ימים) 1
בין 57 ל-72 (עד 9 ימים) 1
מעל 89 (מעל 11 ימים) 1
  • אנשי הלמידה הארגונית:
    ← נראה כי השכר הממוצע הוא מהגבוהים בין המגזרים ועומד על 19K ₪ (N=12).
    ← 79% הינם בעלי השכלה פורמלית במקצוע הלמידה הארגונית, לעומת 21% שלא.
  • דוגמאות לטייטלים המקצועיים שצוינו:

Learning and OD manager, Training specialist, Head of learning and development, learning business Partner, Student outcome and career development, learning partner, Instructional Designer and KB management specialist, Learning Business Partner in Learning & Dev .

המגזר הציבורי

  • הארגונים שהשתתפו מנו כמות עובדים מגוונת מאוד: קטנים, בינוניים וגדולים (עד 10,000).

industry review israel25

  • יחידות הלמידה הארגונית:
    ← מבחינת מיצובם הארגוני למעלה מ-50% ציינו כי הם "מאפשרי כשירות" ורק 28% ציינו כי עוסקים ב- Reskilling & upskilling. בנוסף, 70% מכלל יחידות הלמידה ממוקמות תחת משאבי אנוש.
    ← כמות העובדים בתחום (במחלקת ההדרכה ו/או בארגון בכלל) מגוונת מאוד ולא נמצאה הלימה בין כמות העובדים בארגון לבין כמות העובדים בתחום.
כמות העובדים בתחום הלמידה הארגונית כמות משיבים
עובדת/ת 1 3
בין 2 ל-5 5
6-10 2
11-20 3
מעל 30 1
  • תקציב ושעות הלמידה – כמעט 30% ציינו כי אינם יודעים מהו תקציב הלמידה (חלקן ציינו כי נמצא בהקפאה).
תקציב הלמידה הארגוני כמות המשיבים
עד 100K ש"ח 1
בין 100K ל-300K ש"ח 1
בין 300K ל-500K ש"ח 1
בין 500K למיליון ש"ח 2
בין מיליון ל-3 מיליון ש"ח 3
בין 3 ל-5 מיליון ש"ח 1
מעל 10 מיליון ש"ח 1
לא יודע/ת / תקציבים בהקפאה 4
  • קיימת התפלגות גבוהה גם בכל הנוגע לשעות הלמידה פר עובד.
שעות למידה פורמלית פר עובד/ת כמות משיבים
עד 4 (חצי יום לערך) 2
בין 5 ל-8 (יום לערך) 2
בין 9 ל-16 (עד יומיים) 2
בין 33 ל-40 (עד 5 ימים) 2
בין 41 ל-56 (עד 7 ימים) 3
מעל 89 (מעל 11 ימים) 1
לא יודע.ת 2
  • אנשי הלמידה הארגונית:
    ← נראה כי השכר הממוצע עומד על 16,300 ₪ (N=13).
    ← כמעט 70% אינם בעלי השכלה פורמלית במקצוע.

המגזר החברתי (מלכ"רים ועמותות)
N=10

  • מרבית הארגונים שהשתתפו מנו עד 200 עובדים, רק 20% מנו מעל ל-1,000 עובדים / מתנדבים.
  • יחידות הלמידה הארגונית:
    ← 60% מונות בין 2 ל-5 עובדים.
    ← 80% יושבים ישירות תחת ההנהלה.
    ← 60% ציינו כי הם מייצרי ערך מוסף.
  • תקציב ושעות הלמידה:
    ← בקרב 60% תקציב הלמידה עומד על פחות מ-500K ₪.
    ← 60% ציינו כי התקציב נשאר דומה לשנה שעברה.
    ← גם במגזר זה התפלגות שעות הלימוד הנה גדולה.
  • אנשי הלמידה הארגונית:
    ← נראה כי השכר הממוצע עומד על 13,200 ₪ (N=9).
    ← 80% אינם בעלי השכלה פורמלית במקצוע.

מגזר הבריאות
N=9

  • הארגונים שהשתתפו:
    ← 79% מנו למעלה מ-5,000 עובדים.
    ← פחות מ-20% הם ארגונים גלובליים קטנים.
  • יחידות הלמידה הארגונית:
    ← הרוב המכריע יושבים ישירות במשאבי אנוש.
    ← יש התפלגות שווה כמעט בין מייצרי ערך מוסף, משפרי ביצועים ומאפשרי כשירות.
  • תקציב ושעות הלמידה:
    ← כ-1/3 ציינו כי תקציב הלמידה ירד.
    ← מבחינת שעות למידה ניתן לראות כי מתוך המשיבים מעל ל-60% ענו כי זמן הלמידה הפורמלי נע בין יום ל-3 ימי למידה (היתר ציינו כי אינם יודעים) – נתונים אלו מובילים לתמונת מצב עגומה של 16 שעות למידה בממוצע בלבד לעובד/ת (N=6), נתון הנמוך בחצי מהממוצע הארצי.
  • אנשי הלמידה הארגונית:
    ← נראה כי השכר הממוצע עומד על 16,700 ₪ (N=9).
    ← מעל ל-50% אינם בעלי השכלה פורמלית במקצוע.

המגזר הביטחוני
N=7

  • כלל הארגונים שהשתתפו מונים אלפי עובדים.
  • יחידות הלמידה הארגונית:
    ← 70% מהיחידות מונות למעלה מ-30 אנשי למידה ארגונית כשמרביתן ממוקדמות תחת הנהלה או יחידות ליבה.
    ← חלק נכבד מעשייתן הוא הכשרות לתפקיד והדרכות רגולציה.
  • תקציב ושעות הלמידה:
    ← מעל ל-50% עם תקציב של מעל 10M ₪.
    ← בהיבט שעות הלמידה דווח נתון ייחודי לעומת שאר המגזרים: 60 שעות למידה בממוצע פר עובד/ת! נתון הגבוה בכמעט פי 2 מהממוצע הארצי. נראה כי נתח ההכשרות לתפקיד והצורך בשמירה תמידית על כשירות נותן את אותותיו.
  • אנשי הלמידה הארגונית:
    ← נראה כי השכר הממוצע עומד על 16,100 ₪ (N=7).
    ← הרוב המכריע הם בעלי השכלה פורמלית במקצוע.

סיכום

נראה כי תחום הלמידה הארגונית בישראל נמצא בפיגור מול העולם (בדגש על ארה"ב) במספר פרמטרים מובילים.

  • בפרמטר המשאבים הארגוניים ניתן לראות כי:
    – תקציב הלמידה בארגונים בארץ נמוך ב-60% מהעולם.
    – בזמן הלמידה פר עובד/ת אנחנו מפגרים בהשקעה של חצי יום פחות מול העולם.
  • תחומי העיסוק של יחידות הלמידה הארגונית הם בעיקר בקלאסיקה ובהדרכה פורמלית ולא מספיק בתחומים הכרחיים וחדשניים (כמו Reskilling & upskilling) ובלמידה מתמדת (lifelong learning) תומכת ביצועים.
  • המקצוע עדיין צעיר ואינו מעוגן דיו:
    – רק חצי מהעוסקים בו למדו באופן מקצועי את התחום (הסנדלרים הולכים יחפים).
    – חלק גדול מאנשי הלמידה אינם שולטים בנתוני הלמידה הארגוניים (מה שלא ניתן למדוד לא בהכרח ניתן לנהל).
    – קיימים טייטלים שונים ומשונים למקצוע בארגונים.

תחום הלמידה בארגונים בארץ חסר בסטנדרטיזציה כמעט בכל היבט אפשרי.

  • הדבר עולה בקנה אחד עם הניסיון שלנו בשטח.
  • ההבדלים וההתפלגויות באים לידי ביטוי בנושאים כגון: שכר, הגדרת תפקיד, מפתח שעות למידה, תקציב, תקנים, מיקום ארגוני, מיצוב, השכלה ועוד.
  • הנתונים עליהם הייתה מגמה אחידה הם שביעות הרצון הגבוהה מהמקצוע ושלושה נושאים מקצועיים בהן מרבית יחידות הלמידה עוסקות: הכשרות עובדים לתפקיד (85%), שימור ושיפור ביצועים בתפקיד (73%), אוריינטציה לארגון (68%) ולמידה במסגרת פרויקטים ארגוניים (65%).

עם זאת התחום בעולם נמצא בנסיקה בשנים האחרונות ונראה כי ההשפעות מתחילות להיות מורגשות בארצנו:

  • שכר אנשי הלמידה הארגונים גבוה מהממוצע במשק ביותר מ-5,000 ₪.
  • 90% מאנשי הלמידה הארגונית מרוצים באופן מובהק מהמקצוע.
  • תקציבי הלמידה ירדו רק ב-20% מהארגונים ב-2019.
  • ומרבית אנשי הלמידה הארגונית צופים כי התחום יצמח ויצור אימפקט משמעותי יותר בארגונים שלהם.

נקודה למחשבה
צמיחת תחום הלמידה הארגונית, בפרמטרים רבים (השכלה רלוונטית, ניהול הנתונים הארגוניים, מיצוב ועוד) נתון להשפעה שלנו אנשי הלמידה הארגונית. ע"פ נתונים עולמיים נראה כי יש צמא לנושא ושללמוד זה ה"לנשום" החדש. יש למה לצפות (בטח אחרי הקורונה)!

אנחנו רוצות להודות לכל מי שהשתתף בסקר ועזר לבנות תמונה מקצועית ומקיפה לראשונה בישראל. 

מקוות שהסקר יהווה כלי לקבלת החלטות מושכלות עבור הנהלות ואנשי למידה בארגונים, לשם קידום הלמידה כמנוע צמיחה ארגוני.

יש לכם עוד שאלות? רוצים סדנת הכשרה מקצועית? או ייעוץ ממוקד? פשוט פנו אלינו :) info@limi.co.il

רוצה לבוא להכשרה הבאה שלנו?

לפרטים נוספים

 

אתר זה משתמש בעוגיות (Cookies) למטרות שונות, כמפורט בהצהרת הפרטיות
דילוג לתוכן