משחקולוגיה – דווקא עכשיו

Pawn

נכתב ע”י ספיר נמיר – מנהלת התוכן של limi, בשיתוף טל מזור – משחקולוגית ארגונית

מאז הסדנה שעברתי אצל טל מזור, אני חושבת על הפוסט הזה. ברור לי שהשתמשתי בעבר במשחקים במהלך הדרכה אבל לא ידעתי שיש לזה שם. גם לא ידעתי שזה עולם שלם, מ-ל-א באפשרויות. אנחנו בתקופה בה ארגונים וחברות לא נמצאים באזור הנוחות שלהם. לכן, דווקא עכשיו צריך להתחיל להכניס משחקולוגיה להדרכות. אז בואו נתחיל מקצת מידע..

dice  מה זה משחוק?

לפי טל משחוק הוא: “שימוש באלמנט אחד או יותר מעולם המשחקים לביצוע פעילות שאינה משחקית“.
בארגון – המישחוק יכול ללוות תהליכי הדרכה, פיתוח ארגוני והטמעת שינויים וכן להפוך כנסים מקצועיים למעוררים ומלהיבים ולהניע תהליכי שיווק, מכירה ושירות לקוחות.

למה שנרצה להשתמש במשחוק בתוך הדרכה או באופן כללי בתהליכים בארגון שלנו? השימוש באלמנטים מעולם המשחקים יכול להפוך תהליכים ארגוניים לאפקטיביים וחווייתיים, לסייע בהטמעת שינויים, לגייס מוטיבציה וליצור מעורבות מתמשכת. זכרו, ככל שמשתמשים ביותר חושים כדי לבצע פעולה מסוימת, כך היא מוטמעת טוב יותר בזיכרון שלנו. ממחקרים בתחום הלמידה עולה שלימוד אינטראקטיבי – רב חושי מעלה את רמת ההטמעה כמעט פי שניים. במחקר שערכה חברת IBM על למידה באמצעות משחקי מחשב דורגה רמת ההטמעה של ידע לפי החשיפה לאמצעי מדיה שונים. קריאה והאזנה דורגו בתחתית הסולם עם 10%-20% של הטמעה, בעוד התנסות-סימולציה הגיעו לראש הסולם עם 90% של הטמעה.

dice  מה לנו, אנשים מבוגרים ולמשחקים?

אז כן, בתור התחלה יש אנשים שימצאו את זה ילדותי, מוזר, לא מקצועי, מטריח ומגוחך. אחד החששות העיקריים של אנשי הדרכה ופיתוח ארגוני, לפני שהם מכניסים לארגון פעילות ממושחקת, הוא החשש מילדותיות ומחוסר רצינות. אבל מטרת המשחק היא לא המשחק עצמו, אלא המסר שעובר דרכו. יש מגוון רחב של מסרים שארגון ירצו להעביר או ללמד עובדים ויש מגוון דרכים לעשות זאת, משחוק הוא אחד מהם. אין כוונה להשתמש במשחקים לאורך כל ההדרכה, או להשתמש במשחק כאשר מדובר על נושא שמשחק אינו מתאים שם.

like   יש לזה עוד יתרונות?

כבר אמרנו שמשחוק הוא תהליך הדרכה המשלב את שני צדי המוח בתהליך ההטמעה. זוהי למידה אינטראקטיבית, רב חושית המשפרת את רמת ההטמעה בעשרות אחוזים. חשבו לדוגמה על הרצאה שהמסר שלה הוא שיתוף פעולה והדדיות. לעומת הדרכה עם פעילות משחקים שאותה אי אפשר לעבור ללא שיתוף פעולה של כולם. גישת המשחוק רואה קשר ישיר בין הרמה הרגשית לרמת התוצאה של התהליך.

dislike   ומה החסרונות?

בקצרה, זמן.
משחוק הוא תהליך אינטראקטיבי, כדי לבצע תהליך כזה שנותן מקום לניסוי ולטעיה כחלק מהטמעה מעמיקה יש צורך להקדיש זמן לפעילות מסוג שונה. פעילות זאת היא לא לינארית ושונה מתהליכי הדרכה מסורתיים. לכן, היא עלולה להמשך זמן רב יותר מאשר הרצאה פרונטלית.

רוצים לדעת עוד? ניוזלטר ממוקד ולא חופר, על כל מה שחם!


    dice  אפשר בכלל למדוד אפקטיביות של משחוק?

    זכרו את השלב הראשון בבניית הדרכה – הגדרת מטרות. בפשטות, כאשר ענינו על המטרות של ההדרכה אפשר להגדיר את ההדרכה עצמה כהצלחה. ניתן וכדאי להגדיר מראש מטרות מדידות שיאפשרו בדיקה מדויקת של הנתונים. לדוגמה, קיצור זמני שיחה, כמות שיחות גדולה יותר לנציג, להעלות אחוזי מכירה ועוד.

    dice  סבבה, השתכנעתי מה צריך לעשות עכשיו?

    בגלל שמשחוק הוא מחויב לתוצאות ולמטרה ספציפית, יש צורך להתאים את התהליך לתוצאה הרצויה. לרוב ההתאמה תהייה לצורך נקודתי שעלה, אך קיימים צרכים רבים המשותפים לרוב הארגונים והקהילות.
    לדוגמה, ארגונים רבים צריכים הדרכות בנושאי רגולציה, ייתכן ויש כבר משחק או הדרכה הכוללת משחוק שנכתבה בנושא. תמיד כדאי לעשות בדיקה עם קולגות, שכבר עברו את התהליך ויש להם מסקנות והשגות על כך.

    dice  ומה אפשר לעשות עם הדרכות ומשחק בזום?

    אז נכון, ברגעים אלו אנחנו בעידן למידה קצת שונה ומחוץ לאזור הנוחות של כולנו. אבל זה לא אומר ששוברים את הכלים ולא משחקים.
    אפשר לבצע משחוק והדרכות גם אונליין, דרך הזום או פלטפורמות אחרות שמקשרות בנינו בימים אלו. רוצים לראות עוד רעיונות? הנה חוברת שהכינה טל מזור המשחקולוגית הנדירה.

    רוצים לשמוע עוד על משחוק? בואו לפודקאסט שעשינו עם טל.

    רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

    רוצה לקבל את הקטלוג של לימי?

    לקבלת התמצית למייל
    ולרישום לניוזלטר של limi

    לקבלת הסקירה למייל
    ולרישום לניוזלטר של limi