קריאייטיב בפיתוח למידה

קריאייטיב בפיתוח למידה

איך בכלל הגעתי לזה? 

אז זהו שמי שגרם לי להגיע לזה הוא ינאי זגורי… למה? כי מתוקף תפקידו בוועדת ההיגוי של כנס טכנולוגיות הלמידה ב-HIT 2019, הוא ביקש שאבנה לכנס סשן על הנושא הזה שתכל'ס אנחנו לא כ"כ מקדישים לו תשומת לב וחבל.

משם לפה התכנסתי לעבוד עם צוות מהמם: תיקי רשיד סונר, אורית שטיין ונעם הרץ יצרנו את הקונספט ואת הסשן.
היה ממש כיף!
רוצים לשמוע הכל גם בפודקאסט? פיצוחים – על קריאייטיב והדרכה –  פרק 14

טריק ראשון – שליפים 

מה הפתרונות הראשונים שעולים לנו לראש בכל צורך הדרכתי? הדרכה פרונטלית, לומדה, הדרכה דרך מנהלים, סרטונים, קרא וחתום… נכון שהיינו רוצים להיות יותר יצירתיים, אבל זה קצת מסובך לא?

אז שימו לב מה לאיינשטיין יש להגיד על יצירתיות: "סוד היצירתיות הוא לדעת להסתיר את מקורותיך".

הטריק שלנו הוא להכין שליפים! כן, אלה שהיו לחלקנו במבחנים…

כלומר, להכין מראש ארסנל של רעיונות יצירתיים ולשלוף אותם בעת הצורך, איתם אפשר להרים כל הדרכה יבשה למשהו הרבה יותר מעניין, מהנה ומניע. אף אחד לא צריך לדעת שזה לא רעיון מקורי שלנו :)

דוגמאות לשליפים: 

טרנדים

אייקון לימיסטורי – בדיוק כמו באינסטוש, בעובדים / אנחנו ניצור סטורי על נושא ההדרכה. ממש עם הטלפון הנייד ועם האפס תקציב.
אייקון לימיחדרי בריחה – כולם כבר מכירים נכון? אפשר ממש חדר ואפשר קופסאות בריחה.
אייקון לימיתקופת בחירות – ב-2019 זה אשכרה טרנד אז בוא נהפוך הדרכה למשהו שיש לו קמפיינים, אפשר להצביע וכולי
אייקון לימיתופעות רשת – כמו סרטון שכולם מכירים מהרשתות החברתיות, לרעיונות ויקיפדיה בא לעזרתנו

הומור

אייקון לימיסטנדאפ – לדוגמה: לבקש מהעובדים שיעשו סטנד אפ עם המשפט: "מכירים את זה ש… אז…" על נושא ההדרכה (ותודה לאנסבל ציפורלה על הרעיון)
אייקון לימיממים – התמונה עם הכיתוב, שימו לב שמעל גיל 35 לא כולם תמיד מבינים מה זה. מה זה ואיך זה עובד? תשובות תמצאו במאמר של "הגיע זמן חינוך"
אייקון לימיקומיקס – בזוקה ג'ו, זבנג… לא חסר

קונספט

אייקון לימיחלל – הדרכה שבנויה על סיפורי גלקסיה, טיסה לירח, החללית בראשית… מגניב לא?
אייקון לימיחקירות – מנסים יחד לפענח תעלומה
אייקון לימיסיפורי ילדים – ספר מוכר יכול להיות בסיס לסיפור הדרכתי טוב
אייקון לימיבישול – מתכונים, תוכנית בישול, טכניקות בישול (נהייתי רעבה :)
אייקון לימיויש עוד: עולם המים, קולנוע (אימה, קומדיה, מתח…), אולימפיאדה, הפניניג, שוק, טיולים בעולם, מרכז מבקרים…

משחקים

אייקון לימיקופסה – כמו מונופול, סולמות ונחשים, קטאן, שבץ נא, הרמז, משחק הזיכרון ועוד
אייקון לימיחברה – כמו הגמד והענק, תחרויות בין צוותים, נחש מי, חפש את המטמון ועוד
אייקון לימידיגיטליים – כמו פורטנייט, הנסיך הפרסי, פקמן, סנייק, פרוט נינג'ה, קנדי קרש ועוד

תוכניות טלוויזיה

מאסטר שף, נינג'ה ישראל, כוכב נולד, המירוץ למיליון, מחוברים, תוכנית בוקר
לעוד רעיונות הכנסו לויקיפדיה

טריק שני – מגבלות או לא להיות  

אז אנחנו רוצים להשקיע ואפילו יש לנו רעיון אבל אז מגיעות המגבלות ובאים האילוצים (דמיינו אימוג'י עם יד על המצח). באמת שלא חסרים אילוצים: אין כיתות, תקציב דל, אמצעי הדרכה תקולים, המדריכים בחופשה, אין זמן פיתוח, להמשיך?

ברוכים הבאים לעולם קסום של מגבלות!

זה המקום להכניס סיפור על מחקר…

סיליג, דוקטור למדעי המוח וראש התוכנית ליזמות טכנולוגית בסטנפורד, חילקה את הסטודנטים לקבוצות והטילה עליהם משימה: להפוך 100$ לכמה שיותר כסף בתוך שבועיים. התוצאות: הרוויחו כמה דולרים או הפסידו. מה עשו? את הדברים הרגילים כמו להעמיד דוכן לימונדה למכירה.

אחרי תקופה קצרה, נתנה להם אותה משימה שוב אבל…רק עם 5$ ובארבעה ימים בלבד בסופם כל קבוצה תידרש להציג בפני הכיתה את המיזם שלה ואת רווחיה. התוצאות: הרווח הממוצע 200$.

איך? פתרונות כמו מכירה של זמן הפרזנטציה מול הסטודנטים לחברה שרצתה לגייס סטודנטים למשרות שונות (קהל שבוי :) להרחבה לחצו כאן

מה אנחנו לומדים מזה?

שמגבלות הן לא הגבולות של היצירתיות, אלא הבסיס שלה…

(הציטוט הזה לקוח מהרצאת ה-TED המצוינת הזו שבפלטפורמת אפילו בנו עליה יחידת לימוד – לחצו כאן)

אז מה הטיפ שלנו? מגבלות זה דבר חיובי שמעודד יצירתיות ולפעמים (בשקט בלי שאף אחד רואה) אנחנו ממליצים להוסיף לעצמנו מגבלות כדי להיות יצירתיים אפילו יותר

טריק שלישי – תהיו חברים   

לאנשים אחרים יש יכולת להביא לנו את הקריזה, נכון… אבל גם לתת לנו רעיונות וכיוונים שלא חשבנו עליהם.

לדוגמה, כשישבנו לבנות יחד את הסשן, כל אחד סיפר על מה עוזר לו להיות יצירתי ודי נפתחו לנו הצ'אקרות מזה:

נעם סיפר שהוא עובד עם לוח השראה, רואה דברים שנראים לו מתאימים לתוצרי למידה, מצלם אותם ושומר בטלפון (פרסומת, מוצר… הכל).

תיקי גילתה שיש לה חבר סודי, קולגה בעבודה (לא חשוב שמות ארז :) שהיא מתייעצת איתו כי הוא תמיד נותן לה כיוון חדש ואפילו מילה או שתיים שלו כבר גורמות לה לפתח את כיוון המחשבה למקומות נוספים.

אני אמרתי שהרבה פעמים כשאני מפתחת הדרכות לקהל שהוא עלום לי אני ממש מנסה להיכנס לו לוורידים: לדמיין מי הם, מאיפה הם באים, איך הם ישבו בכיתה, מה ילבשו… כן קצת קריפי אבל עובד לי…

ואורית שבין יתר תחומי העניין הרבים שלה למדה עיצוב אופנה בשנקר (כן כן!) למדה שם לשנוא את הרעיונות שלה. כלומר, למצוא פתרון לאתגר, לעבוד עליו, להיות רגועה של לה מענה טוב יחסית לפרויקט ואז… להתחיל למצוא סיבות לשנוא אותו ואז… לשכלל את הרעיון. מגניב אה.

אז תתייעצו בקבוצת "למידה ארגונית", עם קולגות לעבודה, עם המשפחה שלכם (אולי ככה הם יבינו סוף סוף מה אתם עושים).

אז מה היה לנו? 

שליפים, מגבלות וחברים.

לסיום ממליצה לכם להפעיל רמקולים ולפתוח את הצ'אקרות עם השיר הבא:

דילוג לתוכן